Wojciech Cieślak, BOIG: triumf convenience shopping centers w 2011 roku

Wojciech Cieślak, prezes zarządu The Blue Ocean Investment Group

Wojciech Cieślak, prezes zarządu The Blue Ocean Investment Group

W konsekwencji dobrze radzili sobie operatorzy, którzy postawili na najemców proponujących tego rodzaju dobra czyli dyskonty, centra wygodnych, szybkich zakupów – convenience shopping center oraz outlety. Tę tendencję widać było wyraźnie na przykładach naszych klientów – trzy centra convenience oddane w tym roku do użytku przez Dekadę w Myślenicach, Skierniewicach i Sieradzu od początku działalności notują wysoką frekwencję i dobre obroty. Niesłabnącym zainteresowaniem cieszył się także wynajem powierzchni handlowej w centrach outletowych Funduszu Polonia Property.

– W tym roku rynek funduszy inwestycyjnych zanotował kilka zyskownych, ale nie spektakularnych inwestycji, a kredyty były dostępne dla dobrych projektów. Dla większości najemców pierwsza połowa roku była zdecydowanie lepsza od drugiej. Wiosna przyniosła optymizm na rynkach finansowych, polepszenie nastrojów konsumenckich, niektórzy najemcy zanotowali nawet 25-procentowe wzrosty obrotów. Niestety, druga połowa roku przyniosła załamanie gospodarki w Grecji, które zahamowało te pozytywne tendencje – dodaje Cieślak.

W przyszły rok wejdziemy będąc w środku pierwszej fazy kryzysu – dostrzegalne są sygnały zacieśniania polityki kredytowej, banki podnoszą marże, a pieniądz staje się droższy. W drugim kwartale 2012 spodziewam się spadku konsumpcji, spadku obrotów w sklepach, a co za tym idzie wstrzymania produkcji. Rozwijać się będą tylko centra handlowe dobrze przemyślane co do powierzchni wynajmu, mix-u najemców oraz potrzeb otoczenia. Kryzys wyeliminuje nieprofesjonalnych deweloperów i złe projekty niedopasowane do rynku – prognozuje prezes zarządu BOIG.

Firma BOIG zaangażowana jest obecnie w kilkanaście projektów komercyjnych, których budowę, komercjalizację oraz otwarcie planujemy na rok 2012. Będą to dobrze rokujące centra handlowe o charakterze convenience shopping center skrojone precyzyjnie do potrzeb najbliższego otoczenia – mówi Wojciech Cieślak.
 

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska