Słaba pozycja Polski w regionie EMEA

Roczny raport badawczy CBRE "Aktywność sieci handlowych w regionie EMEA" wykazał, że chociaż firmy chcą w przyszłym roku prowadzić sprzedaż detaliczną w wielu krajach, to swoją uwagę poświęcą głównie otwieraniu sklepów w państwach, w których są już obecne od pewnego czasu. Pocieszające jest, że sieci te chcą się pojawiać zarówno na rynkach dojrzałych, jak i rozwijających się.

W raporcie czytamy, że po raz pierwszy na czele rankingu krajów wybieranych przez sieci handlowe jako cel ekspansji znalazły się Włochy, które w zeszłym roku zajmowały ósmą pozycję. Za Włochami uplasowały się Niemcy, Rosja, Hiszpania i Francja — jest to pięć krajów najchętniej wybieranych jako rynki zbytu na rok 2012. Ponadto ponad 30 proc. wszystkich detalistów planuje prowadzić sprzedaż w każdym z tych państw. Polska znalazła się na 10 miejscu, co w porównaniu z zeszłym rokiem w którym zajmowała drugą pozycję jest sporym spadkiem. 26 procent badanych sieci handlowych planuje ekspansję w naszym kraju.

– Spadek pozycji Polski w rankingu jest związany z brakiem dostępnej nowoczesnej powierzchni handlowej. Dokładnie tak jak przewidywaliśmy rok temu – plany deweloperów centrów handlowych nadal są ograniczone i znacznie wpłynęły na zmianę planów ekspansji sieci handlowych na niektórych rynkach. Podkreślaliśmy – jeżeli nie będzie dramatycznej zmiany w podaży nowej powierzchni handlowej, nowe sieci pragnące wejść na nasz rynek będą miały ograniczone możliwości wyboru. I tak dokładnie się stało. Obecnie jest w budowie ponad milion metrów kwadratowych nowoczesnych centrów handlowych różnych formatów i mamy nadzieję, że to znacznie polepszy naszą sytuację i dostępność powierzchni zarówno dla nowych jak i istniejących na polskim rynku sieci handlowych – skomentowała sytuację Magda Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w firmie CBRE.

 Źrodło: CBRE