JLL: listopadowy raport Barometr handlowy – Europa Środkowa i Południowo-Wschodnia

JLL: Raport regionu CEE i SEE

JLL: Raport regionu CEE i SEE

Polski rynek handlowy zajmuje wiodącą pozycję w regionie CEE i SEE, przyciągając licznych zagranicznych inwestorów, deweloperów oraz najemców. Ten 38 milionowy kraj charakteryzuje się stabilną gospodarką, optymistycznymi prognozami PKB oraz rosnącymi wskaźnikami siły nabywczej i sprzedaży detalicznej.

Obecnie polski rynek handlowy oferuje 7,5 mln m2 powierzchni handlowej zlokalizowanej w centrach handlowych, co stanowi 75 proc. całkowitej podaży w Polsce. Pozostałe 25% przypada na inne formaty handlowe, tj. parki handlowe (9 proc.), centra wyprzedażowe (1 proc.) oraz wolnostojące obiekty handlowe (15 proc.). Aktywność deweloperska pozostaje w fazie intensywnego rozwoju. W trakcie budowy jest 670 000 mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych, które trafią na rynek w latach 2011-2013. W miastach głównych i średniej wielkości (powyżej 200 000 mieszkańców) deweloperzy skupiają się zarówno na budowie nowych projektów, jak i rozbudowie już istniejących, dobrze prosperujących obiektów handlowych, w tym m.in. Galeria Echo w Kielcach (rozbudowany o 40 000 mkw.) oraz Silesia City Center w Katowicach (poszerzony o 19 000 mkw.). Rozbudowy stanowią prawie 30 proc. nowej podaży. Autorzy raportu są zdania, że ten trend utrzyma się.

Wraz z dojrzewaniem rynków głównych, deweloperzy stopniowo odkrywają coraz mniejsze miasta (poniżej 200 000 mieszkańców). Powstają liczne projekty o regionalnym zasięgu, np. City Centre w Rzeszowie (47 000 mkw.), Galeria Narew w Łomży (46 000 mkw.) oraz Toruń Plaza (43 000 mkw.).
Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla wielu zagranicznych marek planujących ekspansję w regionie.  W Polsce w 2011 roku rozpoczęło działalność około 30 nowych sieci handlowych, w tym wiele marek ze średniej półki cenowej (GAP, Lindex, Desigual, Dorothy Perkins, Toys “R” Us, Jula), ale także kilka marek luksusowych (Veroni, Rena Lange, Gucci, Bottega Veneta czy izraelska sieć odzieżowa Elie Tahari). LC Waikiki, American Eagle, F&F oraz Marc O’Polo również otworzą wkrótce swoje pierwsze sklepy.

Silny popyt ze strony najemców oraz niskie wskaźniki pustostanów w dobrej jakości obiektach handlowych, dodatkowo poparte dobrą kondycją gospodarczą kraju, wskazują na dalszy potencjał rozwoju sektora handlowego w Polsce.

W raporcie czytamy, że w Serbii obecne zasoby wynoszące 307 tys. mkw. zwiększą się o 100 procent. Wielu nowych obiektów handlowych spodziewanych jest także w Chorwacji i Rumunii natomiast tempo rozwoju w Czechach i na Węgrzech nieco wyhamuje. Rynki Chorwacji i Serbii, krajów które oczekują na akcesję są na wczesnym etapie rozwoju, dlatego, jak podają analitycy,zainteresowanie tymi krajami ze strony deweloperów jak i najemców dobrze wróży ich dalszemu rozwojowi.

Region CEE i SEE tworzy siedem krajów, w których zamieszkuje ponad 97 mln ludzi. W sumie region ten oferuje 14,7 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej w około 670 centrach handlowych. Polska ma największy udział w rynku – 51 proc. całkowitej powierzchni handlowej w 331 centrach. Serbia plasuje się na drugim końcu skali z zaledwie 2 proc.

Jones Lang LaSalle jest międzynarodową firmą doradczą świadczącą kompleksowe, w tym finansowe, usługi na rynku nieruchomości. Firma obsługuje klientów w 70 krajach w ponad 1000 lokalizacjach na świecie, poprzez sieć 200 korporacyjnych biur. Dochód firmy w 2010 roku wyniósł ponad 2,9 mld USD. JLL na świecie zarządza obiektami o łącznej powierzchni przekraczającej 167 mln mkw. Dział specjalizujący się w zarządzaniu inwestycjami, LaSalle Investment Management (firma w ramach grupy Jones Lang LaSalle) zarządza aktywami o łącznej wartości około 45,3 mld USD.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016