Agata Brzezińska, dyrektor ds. Najmu Neinver Polska

W związku z ograniczoną podażą nowej powierzchni handlowej, w roku 2012 sieci handlowe kontynuujące ekspansję i chcące zwiększać swój udział w rynku, będą bardziej skłonne do rozważania lokalizacji w mniejszych miastach. Częściej bedą też rozważać pozyskiwanie powierzchni handlowych w wyspecjalizowanych obiektach typu parki handlowe, czy centra convenience. Trudny rynek pozwoli się rozwijać najlepszym – tym, którzy wyciągnęli wnioski z 2008 roku i ostatnie lata spędzili na restrukturyzacji, optymalizując strategię ekspansji, sieci sprzedaży, pozycjonowanie i politykę cenową. W ostatnim okresie wiele sieci handlowych podjęło takie działania, a duży wysiłek, który się z tym wiązał, zaowocuje większą odpornością na niesprzyjające warunki rynkowe.

Dążenie do wygody i konsumpcjonizm są cechą charakterystyczną nie tylko dla polskich klientów. Prognozy gospodarcze na rok 2012 są mniej optymistyczne, w związku z czym można spodziewać się zwiększenia skłonności do tzw. „zaciskania pasa” wśród klientów, obawiających się o przyszłość. Konsumenci mają jednak trudności z zaakceptowaniem obniżenia standardu życia. W związku z tym w 2012 roku należy się spodziewać optymalizacji zakupów, a to drogowskaz dla strony podażowej – będzie się liczyć jakość za dobrą cenę. Dziś sam produkt już nie wystarczy. Kluczowa w podejmowaniu decyzji zakupowych będzie wartość dodana, czyli sposób przeprowadzenia transakcji, pozytywne emocje, przyjazne otoczenie, komfort, czy programy lojalnościowe.