Magdalena Jończak, dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte

W badaniu przeprowadzonym przez Deloitte Polacy prezentują się jako optymiści. Co prawda, 35% spodziewa się, że w najbliższym czasie sytuacja gospodarcza pogorszy się, ale nie zamierza przez to ograniczać konsumpcji. Na święta planują większe wydatki niż Niemcy czy Słowacy.
 
– Z badania wynika, że 41 proc. badanych w Polsce nie będzie kierować się ceną przy wyborze upominków – to znacznie lepszy wynik niż średnia dla Europy, w której tylko 30 proc. respondentów deklaruje taką postawę. Mniejszy, w zestawieniu z innymi, jest odsetek Polaków, którzy zamierzają kupować na wyprzedażach – 45 proc. w porównaniu do 65 proc. ogółu respondentów na kontynencie – mówi Magdalena Jończak, dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.

W obliczu nadchodzących zmian w gospodarce konsumenci planują swoje wydatki znacznie uważniej niż przed rokiem. 47 proc. Europejczyków zamierza obdarować prezentami mniejszą liczbę osób niż rok temu. W Polsce takie plany ma  tylko 36 proc. osób. Mamy też zamiar kupować  prezenty wspólnie – czyli wybrać jeden upominek, na który składa się kilka osób. W Polsce zrobi tak 26 proc. rodzin, natomiast średnio na kontynencie oszczędzać w ten sposób planuje 34 proc. badanych.

– Należy również zauważyć, że w tym roku,  w kilku krajach świąteczny budżet zwiększył się nieznacznie lub pozostał na niemal identycznym poziomie jak przed rokiem – takie sytuacje miały miejsce we Francji i Czechach. Znacząco zwiększą się natomiast wydatki świąteczne mieszkańców Ukrainy – dodaje Magdalena Jończak.