Jones Lang LaSalle: w Polsce jest już 7,58 mln mkw. pow. najmu w centrach handlowych

W 2011 roku dostarczono 487 mkw. nowej pow. najmu

W 2011 roku dostarczono 487 mkw. nowej pow. najmu

Całkowita powierzchnia najmu w centrach handlowych w Polsce wynosi 7,58 miliona mkw. (stan na początek 2012 r.). W 2011 roku dostarczono na rynek ok. 487 tys. mkw. nowej powierzchni. Było to o 17 proc. więcej niż w roku ubiegłym. To efekt dobrej kondycji rynkowej przyspieszenia po okresie spowolnienia. Końcowy wynik był jednak niższy od wcześniejszych prognoz, co jest skutkiem opóźnień na budowie kilku projektów. – wynika z raportu opracowanego przez Jones Lang LaSalle.

Z danych opracowanych przez tę firmę doradczą wynika również, że 80,5 proc. powierzchni, ktora powstała w 2011 roku, przypadło na 17 nowych centrów handlowych, natomiast pozostałe 19,5 proc. na rozbudowy 10 już istniejących obiektów. Najwięcej nowej powierzchni oddano do użytku w miastach małych (poniżej 100 tys. mieszkańców), a na osiem głównych aglomeracji przypadło jedynie 25 procent – jest to najniższy wynik od początku rozwoju tego sektora, zauważają eksperci JLLS.

Raport mówi rownież o tym, że największe przeobrażenia układu sił na rynku obserwujemy w tych miastach, w których otwarto pierwsze nowoczesne obiekty lub projekty, które wyróżniają się szczególną jakością i zestawem najemców. Zmiany takie miały miejsce w miastach takich jak: Leszno (Galeria Leszno), Sieradz (Dekada), Kalisz (Galeria Tęcza), Ostrów Wlkp. (Ostrovia), Zamość (Twierdza iRevia Park), Rzeszów (Millenium Hall), Toruń (Toruń Plaza), Radom (Galeria Słoneczna) oraz Szczecin (Galeria Kaskada). Wśród obiektów, które zostały rozbudowane wyróżnić można Silesia City Center w Katowicach, Galerię Echo w Kielcach, M1 w Krakowie, Wzorcownię we Włocławku oraz Jantar w Słupsku.

Jak wynika z opracowania JLLS, deweloperzy wciąż preferują działki usytuowane w centralnych rejonach miast. Nowa powierzchnia w takich lokalizacjach stanowiła 53 proc. całej puli dostarczonej w 2011r. Kolejne 36 proc. przypadło na obiekty usytuowane na obrzeżach miast, a 11 proc. dostarczono w projektach podmiejskich.

Rok 2011 przyniósł też odbicie w sektorze parków handlowych i wyspecjalizowanych magazynów handlowych. Oddano do użytku ponad 293 tys. mkw. powierzchni w tych obiektach, z czego prawie połowa była udziałem sieci z branży „dom i ogród”. Do najbardziej znaczących obiektów tego formatu oddanych w zeszłym roku należą Park Handlowy Turawa w Opolu, Futura Park w Krakowie czy Galeria Pod Wiatrakami w Słupsku. Otwarto także jedno centrum wyprzedażowe – Factory w Modlniczce pod Krakowem.

Jones Lang LaSalle jest międzynarodową firmą doradczą świadczącą kompleksowe, w tym finansowe, usługi na rynku nieruchomości. Firma obsługuje klientów w 70 krajach w ponad 1000 lokalizacjach na świecie, poprzez sieć 200 korporacyjnych biur. Dochód firmy w 2010 roku wyniósł ponad 2,9 mld USD.
 

Reklama

Galeria Jurajska