Shopping Center Business Forum 2011

Dwie firmy zgłosiły się do przetargu na autora projektu urbanistycznego zagospodarowania, tzw. Wolnych Torów, terenu przylegającego do dworca PKP i powstającej w pobliżu galerii Poznań City Center. Są to BDF z Poznania i międzynarodowe biuro Chapman Taylor. 12 ha to teren należący do PKP, pozostałe 6 ha należy do miasta.

Słów krytyki wobec przetargu nie kryje ZNTK. – Przetarg powinien obejmować całość terenu, a nie tylko 18 ha Wolnych Torów. Musi to być spójna koncepcja obejmująca 20-ha gruntów należących do ZNTK, a także tereny przyległe  – uważa przedstawiciel poznańskiej filli ZNTK. W sumie może tu być mowa o zagospodarowaniu 124 hektarów. Co mogłoby powstać na tak rozległym obszarze?   – To jest tak olbrzymi teren, że może tam powstać wszystko. Myślę, że kiedy dojdzie do stworzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego to tam będzie miks różnych funkcji – usługowych, hotelowych, handlowych i zapewne mieszkaniowych – mówi Piotr Kryszak, rzecznik prasowy PKP z Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu. Rzecznik uważa, że raczej nie będzie tu mowy o handlu wielkopowierzchniowym. Zgadza się z tym ZNTK. – Stawianie tam kolejnej galerii mija się z celem , bo ile może być galerii w centrum miasta? Sądzę, że może powstać tu coś w rodzaju Canary Wharf w Londynie, czyli centrum z biurowcami i apartamentowcami oraz lepszej jakości sklepy – uważa przedstawiciel ZNTK.

– Tam na pewno jest miejsce na tereny rekreacyjne, biurowe i działalność hotelarską. To teren w bezpośrednim sąsiedztwie dworca i narodowych targów poznańskich. Szacowany ruch w tej okolicy to 17 mln ludzi rocznie – zwraca uwagę Przemysław Terlecki, przedstawiciel firmy deweloperskiej TriGranit, która realizuje zintegrowane centrum komunikacyjne z galerią w bezpośredniej bliskości Wolnych Torów.

W centrum Poznania znajdują się takie centra handlowe jak Stary Browar, Galeria Malta, powstająca Galeria Łacina i a także budowana właśnie galerię Poznań City Center w ramach zintegrowanego centrum komunikacyjnego.