CBRE: Warszawa coraz popularniejsza wśród sieci handlowych i marek luksusowych

Galeria Zabrze z nowymi najemcami

Galeria Zabrze z nowymi najemcami

Warszawski rynek powierzchni handlowych ewoluuje i zmienia się, zarówno pod względem geograficznym, jak i pod względem oferty i typów formatów centrów handlowych. Nadal popyt na powierzchnię handlową jest większy od podaży, a ilość powierzchni handlowej, która ma być oddana do użytku w latach 2012 – 2013 niezwykle ograniczona. Czytamy w najnowszym raporcie CBRE: Warszawski rynek powierzchni handlowych.

W raporcie został opisany szczegółowo popyt, podaż, czynsze, stopy zwrotu z inwestycji oraz trendy panujące na rynku powierzchni handlowych w Warszawie.

Ograniczona ilość powierzchni handlowych w szybko rozwijających się dzielnicach na obrzeżach miasta, jak również wzrost siły nabywczej, wpływają stymulująco na deweloperów. Rośnie też apetyt mieszkańców Warszawy na dobra luksusowe, co z kolei przyciąga do stolicy ekskluzywne światowe marki.

Warszawa nadal stanowi największy rynek powierzchni handlowych w Polsce. I chociaż obecnie jest tu ponad 1.36 miliona metrów kwadratowych nowoczesnych powierzchni handlowych, nadal liczba centrów handlowych jest niewystarczająca dla potrzeb mieszkańców stolicy.

W roku 2011 nie otwarto żadnego centrum handlowego (według klasyfikacji ICSC – Międzynarodowej Rady Centrów Handlowych). Otwarto dom towarowy VitkAc (poprzednio Wolf Bracka), a powierzchnia w Tivoli Park w Białołęce była sprzedawana z podziałem na osobne lokale. Dom towarowy VitkAc jest jedynym tego rodzaju projektem w Warszawie – jego najemcy to najbardziej luksusowe sieci handlowe, takie jak Lanvin, Giorgio Armani, Yves Saint-Lauren, Gucci, Bottega Veneta i Diesel.

CBRE przewiduje, że w latach 2012/2013 nadal ograniczona będzie podaż nowoczesnej powierzchni handlowej, a jej wzrost jest przewidywany na poziomie 5 proc. w ciągu najbliższych 24 miesięcy. W roku 2012 zostanie otwarte tylko jedno centrum handlowe – centrum outletowe Factory Annopol, którego deweloperem jest firma Neinver.

Biorąc pod uwagę dobrą kondycję warszawskiego rynku powierzchni handlowych stopy kapitalizacji uległy dalszej kompresji do poziomu 6 proc. Polska nadal pozostaje najbardziej atrakcyjnym rynkiem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pod względem wartości zainwestowanego kapitału – tylko w 2011 roku zainwestowano u nas ponad 3.1 miliardy Euro, z czego 54 proc. (1.7 miliarda Euro) zainwestowano w powierzchnie handlowe. W ostatnim roku na rynku warszawskim przeprowadzono transakcje inwestycyjne tak znanych obiektów jak centrum handlowe Promenada (zakupione przez fundusz Atrium za 170 milionów Euro), Galeria Mokotów (50 proc. udziałów zakupionych przez Unibail – Rodamco) oraz Wars Sawa Junior (50 proc. posiada teraz firma CBRE Investors).

Firma CBRE, z siedzibą w Los Angeles to firma doradcza działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych (biorąc pod uwagę wysokość dochodów w 2011 roku). CBRE zatrudnia około 34.000 pracowników i obsługuje inwestorów, właścicieli oraz najemców nieruchomości w ponad 300 placówkach na całym świecie (z wyłączeniem firm stowarzyszonych i partnerskich). Zakres usług świadczonych przez CBRE obejmuje: strategiczne doradztwo w zakresie inwestycji i wynajmu, usługi korporacyjne, usługi zarządzania nieruchomościami oraz projektami, administrację firm, bankowość hipoteczną, wyceny, usługi deweloperskie, usługi zarządzania inwestycjami oraz usługi konsultingowe i analityczne.

 

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016