Firma doradza na rynku nieruchomości komercyjnych

Podczas lutowej edycji Shopping Center Business Forum 2012 Szymon Skwierczyński, starszy negocjator Cushman & Wakefield Polska przedstawił analizę dotyczącą ilości metrów kwadratowych powierzchni handlowej przypadających na 100 mieszkańców w największych polskich miastach. Wynika z niej, że najwięcej mkw. pow. handlowej na 100 obywateli przypada w Kielcach, najmniej w Szczecinie i Lublinie.

W stolicy woj. świętokrzyskiego na 100 mieszkańców przypada prawie 766 mkw. pow. handlowej. Drugie miejsce pod tym względem zajmuje Wrocław (682,7 mkw.), a trzecie – Poznań (prawie 638 mkw.). Kolejne pozycje zajęły: Trójmiasto(593,8 mkw.), Częstochowa (578,1 mkw.), Toruń (563,9 mkw.) i Radom (560,9 mkw.). W środku stawki uplasowały się: Białystok (558,6 mkw.), Warszawa (531,8 mkw.), Bydgoszcz (527,3 mkw.), Łódź (494,6 mkw.) oraz Kraków (483,8 mkw.). Jak się okazuje, najmniej pow. handlowej na 100 mieszkańców przypada w miastach: Szczecin (427,1 mkw.), Lublin (438 mkw.), jak również Katowice (435,1 mkw.).

Szymon Skwierczyński podczas tego samego wystąpienia przedstawił także analizę i ocenę popytu i podaży nieruchomości handlowych w latach 2008- 2011 w Polsce. W 2008 roku powstało 630 tys. mkw. dodatkowej powierzchni handlowej, rok później przybyło 750 tys. mkw. GLA, a w 2010 roku – 400 tys. mkw. GLA. W ubiegłym roku przybyło 500 tys. mkw. GLA. Jak prognozuje w swej analizie Cushman & Wakefield tyle samo powierzchni handlowej ma przybyć w 2012 roku.

Cushman & Wakefield jest wiodącą na świecie firmą świadczącą usługi doradcze na rynku nieruchomości komercyjnych. Została założona w 1917 r. i obecnie zatrudnia ponad 13 tys. pracowników w 234 biurach w 61 krajach.