CBRE: Polacy częściej robią zakupy on-line

Magdalena Frątczak

Magdalena Frątczak, dyr. działu powierzchni handlowych w firmie CBRE

Zakupy przez internet cieszą się coraz  większym zainteresowaniem klientów w całej Europie.  Widać to było czasie ostatnich Świąt Bożego Narodzenia, gdy ogólny poziom sprzedaży detalicznej pozostał na tym samym poziomie – wynika z ostatniego raportu międzynarodowej firmy doradczej CBRE.

Z corocznego badania wyników sprzedaży w Europie w grudniu 2011 roku, wynika, że postępujący kryzys gospodarczy w strefie Euro, spadek zaufania konsumentów i strach przed pogłębieniem się recesji, wpłynęły na przemysł świąteczny w krajach europejskich, gdzie po raz kolejny odnotowano relatywnie niski poziom sprzedaży, ze wzrostem o jedynie 0,1 proc. w porównaniu do roku 2010.

Najniższy poziom sprzedaży wystąpił w państwach strefy Euro – spadek o 1,6 proc. w grudniu 2011 w porównaniu do roku poprzedniego, co odzwierciedla niepewność ekonomiczną klientów w krajach członkowskich. Przeciwieństwo stanowi handel w Rosji, gdzie zakupy cieszyły się dużym powodzeniem w czasie ostatnich świąt – wzrost o 9,5 proc. (w porównaniu do 2010) w grudniu i o 16,1 proc. w ciągu ostatnich 2 tygodni miesiąca. Świadczy to o rozwijającej się klasie średniej w Rosji oraz o wzroście wartości zakupów na kredyt. Również klienci z Polski byli bardzo aktywni podczas zakupów świątecznych – wzrost sprzedaży o 8,6 proc. w porównaniu do tego samego okresu w roku 2010. Wielka Brytania odnotowała sprzedaż lepszą od przewidywanej – wzrost o 2,6 proc. w grudniu 2011 w porównaniu z rokiem poprzednim.

Firma CBRE zauważa rosnące zainteresowanie zakupami przez Internet, szczególnie w krajach Unii Europejskiej – w ostatnim roku odnotowano 8 proc. wzrost wszystkich sprzedaży on-line. Największy wzrost wartości zakupów przez Internet odnotowano w Wielkiej Brytanii, Szwecji, Rosji i w Czechach

Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w firmie CBRE, powiedziała: że coraz częściej konsumenci odkładają zakupy świąteczne na ostatni moment, licząc na wcześniejsze wyprzedaże. -Przełożyło się to w niektórych krajach na samospełniającą się przepowiednię i sieci handlowe wprowadzają przeceny już na tydzień lub dwa przed Świętami.

Niższe ceny, lepsze opcje dostawy do domu oraz wzrost ilości sieci handlowych oferujących zakupy przez internet – to najważniejsze czynniki wpływające na wzrost rynku sprzedaży on-line.

-Wzrost popularności nowych technologii oraz możliwość uniknięcia tłumów w centrach handlowych miała bezpośredni wpływ na wzrost sprzedaży on-line. Według naszych badań największy sukces odniosły sieci handlowe, które mają zarówno świetnie rozwiniętą sieć tradycyjnych sklepów, jak i znakomitą ofertę zakupów przez Internet – zauważa Magdalena Frątczak, i dodaje, że  to właśnie jest przyszłość nowoczesnego handlu i wielkie wyzwanie dla sieci handlowych. -Ludzie nie zrezygnują z zakupów w tradycyjnych sklepach, szczególnie w okresie świątecznym, gdy przyciągają atrakcyjne dekoracje. Ale połączenie formy tradycyjnych zakupów z możliwością zakupów przez Internet, marketingiem na portalach społecznościowych oraz obecnością na platformach mobilnych, będzie oznaczać po prostu sukces.

Firma CBRE, z siedzibą w Los Angeles, jest jedną z 500 najlepszych firm świata znajdujących się na listach sporządzonych przez magazyn Fortune oraz agencję ratingową Standard & Poor`s. To największa na świecie firma doradcza działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych (biorąc pod uwagę wysokość dochodów w 2011 roku). CBRE zatrudnia około 34.000 pracowników i obsługuje inwestorów, właścicieli oraz najemców nieruchomości w ponad 300 placówkach na całym świecie (z wyłączeniem firm stowarzyszonych i partnerskich). Zakres usług świadczonych przez CBRE obejmuje: strategiczne doradztwo w zakresie inwestycji i wynajmu, usługi korporacyjne, usługi zarządzania nieruchomościami oraz projektami, administrację firm, bankowość hipoteczną, wyceny, usługi deweloperskie, usługi zarządzania inwestycjami oraz usługi konsultingowe i analityczne. Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej
 

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016