Aleksander Walczak, Dekada: władze lokalne zabiegają o inwestycje handlowe

Galeria Calisia

Galeria Calisia

Sporo się zmieniło od lat 90-tych, gdy większość samorządowców sprzeciwiała się powstawaniu nowoczesnych obiektów handlowych w centrach miast- ocenia Aleksander Walczak, prezes spółki Dekada Realty. -Władze lokalne były przekonane, że w ten sposób „bronią” swoich miast przed zalewem tzw. blaszaków. W tamtych czasach samorządowcy nie rozumieli, że ładny architektonicznie budynek spełniający funkcje handlowe może świetnie wpisywać się w tkankę miejską. Nie mieli też świadomości istnienia wielu różnych formatów handlu – plany budowy hipermarketu, centrum handlowego czy wielokondygnacyjnej galerii handlowej oznaczały jedno: brzydki, szpecący blaszak w najbardziej reprezentacyjnym punkcie miasta. Tym samym, uchwalano miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, które z automatu uniemożliwiały realizację sensownych inwestycji.

Co więcej, w 2007 roku władza samorządowa dostała potężny instrument –ustawę o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych pozwalającą blokować inwestycje handlowe o powierzchni powyżej 400 mkw. Od tego momentu część samorządów skutecznie uniemożliwiła rozwój nowoczesnego handlu w swoich miastach.

Od kilku lat widać jednak, że zmieniają się opinie na temat centrów handlowych wśród samorządowców. Obecnie wielu prezydentów i burmistrzów wręcz zabiega o to, by w centrach ich miast powstały nowoczesne obiekty handlowe, bo postrzegają je jako motory rozwoju danej miejscowości. Takie obiekty ściągają mieszkańców z całej okolicy i sprawiają, że miasto staje się liderem handlowo-biznesowym regionu. Na tym korzystają również znakomicie lokalni przedsiębiorcy, a o to przecież chodzi każdemu samorządowi. Ponadto, sieci handlowe rozwijają systemy franczyzowe, których beneficjentami są lokalni przedsiębiorcy. Centra handlowe i usytuowane w nich sklepy zatrudniają dużą liczbę osób, stając się niejednokrotnie największym pracodawcą w okolicy, co doceniają samorządowcy.

Z pełną treścią wywiadu z prezesem Dekada Realty, Aleksandrem Walczakiem będzie można się zapoznać w najnowszym wydaniu Shopping Center Poland.

 

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016