ARSS: rozwój gastronomii poprzez franczyzę

138 marek funkcjonujących na polskim rynku chce się rozwijać poprzez franczyzę, ale tylko 86 z nich posiada jednostki franczyzowe. Wynika to przede wszystkim z tego, że wiele konceptów nie jest atrakcyjnych dla franczyzobiorców – czytamy w raporcie przygotowanym przez Akademię Rozwoju Systemów Sieciowych.

Innym powodem jest brak znalezienia odpowiednich franczyzobiorców. Firmy o ugruntowanej pozycji rynkowej – przykładowo Pijalnie Czekolady E. Wedel, czy cukiernie A. Blikle, mając pakiety franczyzowe w ofercie, wolą rozwijać się powoli rezygnując z kandydatów nie spełniających ich warunków niż narażać się na skutki złej współpracy. Mimo tych uwarunkowań, w stosunku do 2011 roku liczba barów i restauracji działajacych na zasadzie franczyzy zwiększyła się z 1950 do 2400.

Najwięcej franczyzobiorców zyskały takie sieci jak McDonald’s, Subway, Noodle w Pudle, Asia to go, Sphinx czy Lody Bonano. W pierwszej dziesiątce największych sieci franczyzowych w Polsce kilka firm zamieniło się miejscami, ale tworzą ją niemal te same marki co przed rokiem. Jedyną nowością jest dołączenie Subway’a do grona największych.

Liderem wśród gastronomicznych konceptów franczyzowych jest McDonald’s. Rok 2011 był rokiem przełomowym dla rozwoju franczyzy w McDonald’s – po raz pierwszy w 20-letniej historii obecności sieci na rynku polskim liczba restauracji franczyzowych przewyższyła liczbę lokali własnych. Aktualnie 53 licencjobiorców prowadzi 143 restauracje.

Sieć Subway, która w tym roku znalazła się wśród 10 najprężniej rozwijających się sieci franczyzowych w Polsce w ciągu minionego roku otworzyła 17 nowych punktów. Z kolei wśród sieci pizzerii które posiadaja lokale franczyzowe bez zmian. Numerem jeden wciąż jest Da Grasso, numerem dwa – Telepizza, zaś numerem trzy – Biesiadowo, które dołączyło do ścisłej czołówki przed rokiem.

Najbardziej popularne licencje franczyzowe możemy znaleźć w kategorii cukierni, kawiarni i lodziarni i to ten segment przoduje także pod względem liczby lokali, choć jest to głównie zasługą dwóch sieci: minipiekarani Fornetti oraz sieci vendingowej Alois Dallmayr (w tym przypadku uwzględniliśmy liczbę franczyzobiorców, a nie liczbę maszyn). Najmniej punktów działa w niszowym segmencie zdrowej kuchni. Najważniejszymi graczami na rynku restauracji casual dining pozostają marki z grupy Sphinx.

 

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016