Wizualizacja galerii Tesco Kabaty
Wizualizacja galerii Tesco Kabaty, Tesco

Polski rynek handlu mobilnego urósł w zeszłym roku o 722 proc. Rewolucja, na którą wszyscy oczekiwali już trwa i przewodzi jej Polska, wyprzedzając resztę Europy – wynika z raportu opracowanego przez firmę Zanox działającą w branży reklamy internetowej. Zanox podsumował ostatni rok na rynku m-commerce, transakcji zawieranych przy pomocy urządzeń mobilnych: telefonów i tabletów.

W raporcie czytamy także, że równie ciekawie wygląda podział urządzeń mobilnych za pomocą, których kupujemy w sieci. Tu przewodzi marka Apple – 75 proc. udziału w rynku. Najnowszy raport "zanox Mobile Performance Barometer" pokazuje, jak wyglądają zakupy w wydaniu mobilnym.
Z badań wynika, że długo oczekiwana rewolucja w sektorze mobilnym trwa od 2011 roku. Zmiany, które prognozowali analitycy zaczęły się dużo wcześniej niż sądzono. To samo można powiedzieć o tabletach, które mimo dużego wzrostu sprzedaży nie były jeszcze poważnie traktowane przez marketerów.

– Z naszych badań wynika, że 50 proc. transakcji mobilnych w Europie jest zawieranych przy pomocy iPada. Warto też zauważyć, że to właśnie w Polsce odnotowano największy wzrost dochodów z reklamy mobilnej – wynosi on aż 722 proc.- tłumaczy Jakub Maj, dyrektor sprzedaży na Europę Centralną i Wschodnią w Zanox.

Raport wskazuje, że Polacy przekonali się do systemu operacyjnego Google. W 43 proc. przypadków to właśnie Android był wykorzystywany do zawierania transakcji mobilnych. Pod tym względem ustępujemy tylko Hiszpanii, gdzie udział Androida wynosi 44 proc.. Taki rezultat różni się od wyników łącznych z krajów i regionów, które wzięły udział w badaniu. W Niemczech, Włoszech, Francji, Hiszpanii, krajach Beneluksu, Skandynawii i Polsce króluje iPad – 50 proc. Tablet Apple dominuje przede wszystkim w Niemczech – 79 proc. transakcji.

Jednak system operacyjny iOS zaczyna systematycznie zmniejszać swoje udziały na rzecz Androida. Jeśli podsumować wszystkie urządzenia pracujące pod kontrolą iOS (iPhone, iPod i iPad) to system notuje spadek o 7 punktów procentowych na przestrzeni ostatniego roku, z 82 proc. do 75 proc. Wynik ten jest jednak nadal imponujący – trzy czwarte transakcji mobilnych jest zawieranych za pośrednictwem urządzeń marki Apple. Tylko w ciągu ostatniego roku Android zyskał 9 punktów procentowych i obecnie odpowiada on za 21 proc. transakcji w sieci zanox.

Dane uzyskane podczas badania pokazują, że rewolucja w handlu mobilnym zaczęła się w 2011 roku. To właśnie wtedy sieć zanox odnotowała 2 mln transakcji mobilnych, na łączną kwotę 0,5 miliarda złotych (120 mln Euro). Oznacza to jeden zakup co 15 sekund. Dało to łączny wzrost przychodów w czwartym kwartale 2011 roku z transakcji w kanale mobilnym o 313 proc. w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim. Liderem w kwestii wzrostu jest Polska, gdzie przychody firmy zanox z transakcji mobilnych rosną najszybciej (+722 proc. rok do roku). Tuż za nami są kraje skandynawskie, które sumarycznie generują najwięcej transakcji mobilnych. – Warto też zauważyć, że największą popularnością w naszym kraju cieszą się oferty linii lotniczych, a także zakupy grupowe – dodaje Jakub Maj z zanox.

Wnioski płynące z badań wskazują, że firmy nie doceniły wagi reklamy mobilnej – jedynie 10 proc. reklamodawców przygotowało mobilne wersje stron, na które kierowani byli klienci po kliknięciu w banner. Na tle wszystkich firm "zanox Mobile Performance Barometer" wyróżnia Asos.com jako "mobilnego innowatora". Tylko ten e-sklep spełniła wszystkie 5 wymaganych kryteriów. Posiada on mobilną stronę, do której kierowani są użytkownicy, kompletną mobilną wersję swojego serwisu, umożliwia przeprowadzanie transakcji mobilnych, a także zaimplementował kody mierzące zanox. Asos.com posiada również aplikacje dla iOS i Androida – informuje Jakub Maj z zanox.

Rewolucja w marketingu i zakupach mobilnych stała się faktem. W Europie przewodzą jej urządzenia spod znaku Apple, choć ich udział systematycznie się zmniejsza. W Polsce wygląda to trochę inaczej, największe udziały ma Android, który stale umacnia swoją pozycję. Warto pamiętać, że rozwój m-commerce ma u nas największe tempo i dzięki temu plasuje nas na pierwszym miejscu w Europie – podsumowują analitycy Zanox.