CBRE: kolejne sieci handlowe planują ekspansję w Polsce

Wizualizacja Centrum Handlowego Felicity

Wizualizacja Centrum Handlowego Felicity

Polska po raz pierwszy znalazła się w dwudziestce krajów najbardziej atrakcyjnych dla światowych sieci detalicznych. Według tegorocznej edycji raportu: Globalizacja handlu detalicznego opublikowanego przez CBRE- w naszym kraju obecnych jest już 34 proc. wszystkich marek uczestniczących w badaniu. Polska wśród krajów wzbudzających największe zainteresowanie światowych detalistów awansowała w ten sposób z miejsca 22 w 2011 roku na pozycję 19. Jest to niewątpliwie zasługa silnej gospodarki, której wyznacznikiem jest wzrost PKB o 4,3 proc. w 2011 roku i przewidywany wzrost o ok. 3 proc. w 2012 roku. Pod koniec 2011 roku w Polsce dostępnych było 8,8 mln mkw. powierzchni handlowej zlokalizowanej w 381 centrach handlowych, co stawia Polskę na równi z Rosją oraz Turcją, najszybciej rozwijającymi się rynkami w regionie.

-Polska plasuje się coraz wyżej w światowym rankingu najbardziej popularnych miejsc pod względem rozwoju handlu detalicznego, a widocznym tego efektem jest rosnąca obecność wiodących, międzynarodowych marek w polskich centrach handlowych oraz przy głównych ulicach polskich miast. Wzrost siły nabywczej, stabilna sytuacja gospodarcza oraz rosnący poziom sprzedaży detalicznej, sięgający 3 000 dolarów na osobę rocznie, czyli blisko 10 000 zł, sprawiają, że Polska postrzegana jest jako jeden z niewielu już rynków, gdzie wciąż istnieje niezaspokojony popyt, który powinien przekładać się na coraz szerszą ofertę handlową oraz inwestycje w nowe nieruchomości handlowe– powiedziała Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE Polska.

Sześć światowych sieci handlowych, które weszły na polski rynek w 2011 roku, to marka mody damskiej z Wielkiej Brytanii Dorothy Perkins (Złote Tarasy w Warszawie), brytyjska marka oferująca niedrogie ubrania F&F (Blue City w Warszawie), amerykańska marka GAP oferująca ubrania i akcesoria (Arkadia w Warszawie), marka modowa American Eagle (wkrótce otwarcie pierwszego sklepu), Foot Locker – sieć sprzedająca ubrania i buty sportowe znanych marek (Arkadia w Warszawie) i amerykańska sieć sklepów z zabawkami Toys’R’Us (Blue City w Warszawie). W 2012 roku można spodziewać się wejścia kolejnych nowych sieci na polski rynek, ponieważ nasz kraj został wskazany jako kierunek ekspansji przez 33 proc. respondentów ankiety przeprowadzonej przez CBRE dotyczącej intencji i kierunków rozwoju wśród międzynarodowych sieci handlowych.

Analiza krajów wzbudzających największe zainteresowanie wśród światowych sieci handlowych pokazuje, że Wielka Brytania (56,7 proc.) nadal utrzymuje się na 1 miejscu w rankingach, wyprzedzając Zjednoczone Emiraty Arabskie (53,1 proc.) oraz Stany Zjednoczone (50,3 proc.). Hiszpania plasuje się na 4. pozycji (47,5 proc.), zaraz przed Chinami (47,2 proc.), oraz Francją
i Niemcami, które wspólnie zajęły szóste miejsce w rankingach. Rosja (44,5 proc.), Włochy (43 proc.) oraz Arabia Saudyjska (41,1 proc.) zamykają czołową dziesiątkę.

Wśród miast uznanych za najbardziej atrakcyjne przez sieci handlowe Londyn odzyskał niekwestionowane pierwsze miejsce (55,5 proc.) po tym jak w zeszłym roku musiał dzielić się nim
z Dubajem. Londyn wciąż jest głównym przyczółkiem w Europie dla sieci, które planują ekspansję w Europie. Pomimo, że Dubaj (53,8 proc.) nadal pozostaje miastem atrakcyjnym z punktu widzenia globalnych sieci handlowych, spadł na drugie miejsce z powodu niewielkiej grupy detalistów, którzy wycofali się z tego rynku. Nowy Jork (43,9 proc.) utrzymuje się na trzeciej pozycji, podczas gdy Moskwa (43,7 proc.) awansuje w rankingach po pojawieniu się w 2011 roku na tym rynku kilku nowych sieci i w rezultacie zajmuje czwarte miejsce wspólnie z Paryżem (43,7 proc.) zaraz przed Hong Kongiem (40,5 proc.). Warszawa (30,2 proc.), jedno z miast, które w porównaniu do ubiegłego roku awansowały najmocniej, bo aż o 10 miejsc, znalazła się na 36. pozycji. Dzięki temu polska stolica wyprzedziła takie europejskie miasta, jak Amsterdam, Lizbona, Bruksela czy Budapeszt. 

Ałmata w Kazachstanie była zdecydowanie najpopularniejszą nową lokalizacją – zadebiutowało tutaj 18 międzynarodowych sieci handlowych. Spowodowane było to głównie poprawą infrastruktury, oddaniem do użytku nowej powierzchni w centrach handlowych oraz wejściem w 2010 r. na tamtejszy rynek Grupy Inditex, operatora takich marek jak Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti i Bershka, co stanowiło zachętę dla innych graczy wchodzących na rynek.

W 2011 r. Moskwa (11 nowych sieci), Kijów (9) i Warszawa (6) także znalazły się w centrum zainteresowania – międzynarodowe sieci handlowe realizowały swoje plany rozwoju na rynkach
o silnych gospodarkach wykazujących największy potencjał wzrostu.

Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE Polska podkreśla, że obserwujemy stałe zainteresowanie ze strony największych międzynarodowych marek, które chcą wejść na polski rynek. Jednak najlepsze centra handlowe w Warszawie, w których chcą się znaleźć w pierwszej kolejności, są niemal w całości skomercjalizowane. W związku z tym, być może niektóre znane marki zdecydują się na debiut na polskim rynku w innych dużych miastach, które dysponują jeszcze powierzchnią w centrach handlowych, lub poczekają na zakończenie nowych inwestycji komercyjnych w Warszawie.

Warszawa niezwykle popularna wśród międzynarodowych sieci supermarketów
Co ciekawe, w wynikach ankiety przeprowadzonej przez CBRE, Warszawa okazała się miastem niezwykle popularnym wśród międzynarodowych sieci supermarketów – aż 33,3 proc. z nich posiada w stolicy przynajmniej jeden sklep. Jedyne miasto z większą ilością międzynarodowych sieci supermarketów to Tokio, gdzie obecnych jest 38,9 proc. tych sieci. Oznacza to, że w Warszawie, którą zamieszkuje niewiele ponad 2 miliony ludzi, znajduje się większa liczba międzynarodowych sieci supermarketów niż w miastach takich jak Nowy Jork (22,2 proc. światowych sieci supermarketów), Londyn (27,8 proc.), Moskwa (27,8 proc.) czy Pekin (22,2 proc.). Te dane pokazują także, że rynek sieci supermarketów w Warszawie i w Polsce jest wysoce konkurencyjny, co stanowi wyzwanie dla tych sieci, lecz jest korzystne dla polskich konsumentów, którzy mogą korzystać z atrakcyjnej oferty cenowej i produktowej.

W corocznym, przeprowadzonym po raz piąty badaniu CBRE, analizuje obecność 326 wiodących międzynarodowych sieci detalicznych (w tym markowych sklepów różnych branż, supermarketów, restauracji i kawiarni) w ponad 200 miastach na różnych kontynentach, aby poznawać trendy
w globalnej ekspansji detalicznych sieci handlowych na poziomie regionów, krajów i miast. Według raportu CBRE, detaliści kontynuowali w 2011 roku ekspansję na kolejnych rynkach, a co najmniej jedna nowa sieć pojawiła się w ubiegłym roku w 74 proc. krajów uwzględnionych w badaniu. Międzynarodowe sieci detaliczne powiększyły w 2011 roku liczbę swoich sklepów o 2,1 proc., podobnie jak rok wcześniej, co pokazuje, że rozwijają się i wchodzą na nowe rynki pomimo niepewnej sytuacji gospodarczej.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016