Salon Duka

Agnieszka Tarajko-Bąk, analityk rynku powierzchni handlowych w Jones Lang LaSalle, w analizie przygotowanej dla redakcji Retailnet.pl podkreśla, że średniej wielkości miasta takie jak Lublin, Elbląg, Olsztyn czy Jelenia Góra, wciąż mają potencjał sprzyjający rozwojowi obiektów handlowych.

– Lublin, mający obecnie jedne z najniższych wskaźników nasycenia w przedziale miast 200 tys. – 400 tys. mieszkańców (359 mkw./1000 mieszkańców), przeżywa prawdziwe oblężenie ze strony inwestorów handlowych – aż siedmiu deweloperów szykuje się do wybudowania obiektów handlowych w tym 350-tys. mieście. Jednak trudno ocenić czy wszystkie te zamierzenia zostaną zrealizowane. Elbląg również cieszy się sporym zainteresowaniem – 205 mkw./ 1000 mieszkańców to obecnie najniższy poziom nasycenia wśród miast w przedziale 100 tys.– 200 tys. mieszkańców, wskazujący na duży potencjał rozwoju na tym rynku. W mieście i jego okolicach mogą powstać aż trzy nowe galerie handlowe. Co więcej, jedyna jak na razie galeria handlowa Ogrody szykuje się do rozbudowy – mówi Agnieszka Tarajko-Bąk, JLLS.

Z badań przeprowadzonej przez JLLS wynika również, że Olsztyn (176, 5 tys. mieszkańców) pomimo, że ma kilka mniejszych centrów handlowych, to ich oferta i jakość nie spełniają oczekiwań zarówno mieszkańców, jak i najemców szukających możliwości rozwoju w tym mieście. Do 2014 roku mogą tu powstać dwie galerie handlowe – Galeria Warmińska, której inwestorem jest Libra Project, a także projekt polskiego dewelopera Rank Progress, który właśnie kupił działkę pod przyszłą inwestycję. – Niewątpliwym atutem miasta jest stosunkowo wysoka siła nabywcza jego mieszkańców (przewyższająca średnią krajową o prawie 30 proc.), a także mała konkurencja ze strony innych większych miast aglomeracyjnych z rozbudowaną ofertą handlową. Najbliższe takie miasto to Gdańsk znajdujący się w odległości ponad 160 km od Olsztyna.

Zdaniem analityków również Jelenia Góra czeka z niecierpliwością na swoje pierwsze nowoczesne obiekty handlowe. – TK Development od kilku lat planuje budowę galerii w centrum miasta na terenie dworca PKS. Atrakcyjną działkę przy śródmieściu chciała również zagospodarować firma Parkridge. Po upadłości dewelopera działka jest łakomym kąskiem dla potencjalnych inwestorów. Do rozbudowy istniejącego centrum handlowego w Jeleniej Górze szykuje się również Echo Investment – podsumowuje Agnieszka Tarajko-Bąk.