Colliers: do końca roku powierzchnia handlowa w Polsce zwiększy się o 450 tys. mkw.

Salon Empik

Salon Empik

Przy dużym zainteresowaniu ze strony najemców na rynku nieruchomości handlowych w I kwartale 2012 w Polsce powstało za mało nowych powierzchni handlowych – wynika z raportu Colliers International. Wielu właścieli nowych marek, które pojawiły się na polskim rynku w 2011 roku zapowiada dalszą ekspansję. Od początku roku możemy więc obserwować otwarcia kolejnych nowych sklepów. Najnowszy raport przedstawia aktywność na rynku powierzchni handlowych w I kwartale 2012 roku oraz prognozy na dalsze miesiące.

Analitycy zwracają tam uwagę, że w I kwartale 2012 roku do użytku oddano ok. 90 tys. mkw.  powierzchni handlowej, w kilku mniejszych obiektach oraz w rozbudowanych, już istniejących centrach handlowych. Na koniec I kwartału 2012 roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła ok. 8,88 mln mkw. Wszystkie nowe centra handlowe ukończone w I kwartale 2012 roku to obiekty mniejsze ( mające poniżej 25 tys. mkw. GLA). Największym oddanym do użytku centrum handlowym jest Galeria Alfa w Grudziądzu (22 tys. mkw.), ukończono również m.in. Galerię Świdnicką w Świdnicy, Galerię Starówka w Stargardzie Szczecińskim oraz Galerię Szperk w Gdyni. Poza tym rozbudowano Galerię Venus w Świdniku o 3,4 tys. mkw, z kolei przy Magnolii Park we Wrocławiu powstał sklep należący do  Castoramy. Do użytku został również oddany jeden park handlowy Tatary w Lublinie.

Z analiz specjalistów Colliers wynika, że w nadchodzących trzech kwartałach 2012 roku, w Polsce przybędzie ok. 450 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego większość zostanie oddana do użytku w głównych aglomeracjach miejskich (m.in. Europa Centralna w Gliwicach, Sky Tower we Wrocławiu) oraz w mniejszych miastach (m.in. Galeria Narew i Galeria Veneda w Łomży, Galeria Bawełnianka w Bełchatowie, Galeria Calisia w Kaliszu). Większość obiektów jakie mają zostać oddane  do użytku w 2012 roku to mniejsze centra handlowe, o powierzchni 10 – 30 tys. mkw.

Aktywność najemców na początku 2012 roku można oceniać z optymizmem. Wiele sieci handlowych planuje dalszą ekspansję, m.in. Mohito, Sizeer, Wójcik czy CCC. W raporcie czytamy, że marki, które weszły na polski rynek w 2011 roku intensywnie poszukują nowych lokalizacji, m.in. Jula, która w marcu 2012 otworzyła czwarty sklep, tym razem w Łodzi, a do końca 2012 roku ma w planach jeszcze kilka otwarć, sklepy z zabawkami Toys"R"Us, marki modowe GAP i Marc O’Polo, niemiecka sieć wielobranżowa NKD czy drogerie Hebe.

Wejściem na polski rynek zainteresowane są również nowe marki. Amerykańska Victoria’s Secret jeszcze w maju ma sie pojawić się w warszawskich Złotych Tarasach, a COS, nowa marka firmy H&M  ma zostać wprowadzona na rynek latem, również w Warszawie w butikowym obiekcie przy Mysiej 3.

Szerszą ekspansję planują m.in. rosyjska sieć obuwnicza Kari (pierwszy sklep w Pasażu Grunwaldzkim we Wrocławiu), czy dwie sieci odzieżowe, które na pierwszą lokalizację wybrały katowicką galerię Silesia City Center – niemiecka Bonita i turecka LC Waikiki.

 

 

 

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016