Jones Lang LaSalle: w Warszawie jest miejsce na nowe centra handlowe

Galeria Złote Tarasy w Warszawie

Galeria Złote Tarasy w Warszawie

Aglomeracja warszawska to największy w kraju rynek pod względem podaży powierzchni nowoczesnych centrów handlowych (ponad 1 mln mkw.), a także zamożności mieszkańców- podkreślają eksperci  Jones Lang LaSalle w raporcie Warszawski Rynek Nieruchomości, I kw. 2012 r.

-Biorąc pod uwagę poziom nasycenia powierzchnią handlową na 1 tys. mieszkańców – czytamy w raporcie – aglomeracja warszawska ustępuje miejsca takim miastom jak Wrocław, Poznań, Trójmiasto,  Łódź, Kraków czy nawet Szczecin. Oznacza to wciąż duży potencjał do budowy centrów handlowych.

Obecnie w Warszawie oraz miastach satelickich stolicy w budowie pozostają cztery projekty handlowe. Dwa z nich, Galeria Brwinów (6,2 tys. mkw.) w Brwinowie oraz Auchan (33,6 tys. mkw.) w Łomiankach, otworzą się jeszcze w tym roku. W 2013 r. do użytkowania oddane  zostaną kompleks biurowo-handlowy Plac Unii (16,2 tys. mkw. powierzchni handlowej) oraz trzecie w Warszawie centrum wyprzedażowe Factory Annopol (20 tys. mkw.).

Istotnym wydarzeniem minionego kwartału było rozpoczęcie procesu rekomercjalizacji centrum Złote Tarasy, w którym w 2012 roku wygasają 5-letnie umowy najmu. Wśród najemców kompleksu pojawiło się już wiele nowych marek, takich jak np. Jack Wolfskin, Swiss Café & Chocolate by Lindt, Zara Home, Marc O’Polo, a także dwie debiutujące na polskim rynku sieci: obuwnicza marka Melissa Pop Up Shop z Brazylii oraz brytyjski Games Workshop. Wkrótce swój salon otworzy tam również Victoria’s Secret.

Wzbogacona została także oferta handlowa Blue City, gdzie na początku marca firma F&F otworzyła swój pierwszy sklep w Polsce. Do grona najemców centrum dołączyli także portugalski Parfois, Dance Store by Egurrola oraz Egurrola Cafe. W Galerii Mokotów pojawił się pierwszy Bar Szampański Moët & Chandon, a w Centrum Janki salony sieci KappAhl, Mohito oraz Reporter.

Stopniowo rozwijają się również warszawskie ulice handlowe. Na Krakowskim Przedmieściu zadebiutowała niemiecka marka odzieżowa Wellensteyn, w czerwcu 2012 r. spodziewamy się natomiast otwarcia nowego projektu handlowego Mysia3 z pierwszym sklepem marki COS (Collection of Style) – nowego konceptu sieci H&M.

W obliczu wysokiego popytu na lokale w wiodących centrach handlowych poziom pustostanów w Warszawie utrzymuje się na niskim poziomie około 1 proc.. Czynsze za lokale o powierzchni około 100 mkw. zlokalizowane w dobrze funkcjonujących centrach handlowych utrzymują się na poziomie 70 – 90 euro za mkw./ m-c. Jednak z uwagi na proces rekomercjalizacji m.in. Złotych Tarasów spodziewamy się około 5 proc. wzrostu w ciągu 2012 r. Stawki czynszowe przy głównych ulicach w centrum Warszawy (Nowy Świat, Chmielna, Plac 3 Krzyży, Marszałkowska) są nieco wyższe i wahają się w przedziale 75 – 95 euro za mkw./ m-c 

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016