Robert Szczepanek, Causa Finita: inkubator dla najemców w USA

Salon Komputronik w Galerii Mokotów

Salon Komputronik w Galerii Mokotów

W porównaniu z innymi krajami Europy, polski rynek nieruchomości komercyjnych wyszedł z globalnego kryzysu finansowego w najlepszej kondycji. Jednakże nie całkiem uniknęliśmy jego skutków. Pojawiły się pierwsze pustostany, zintensyfikował się proces wymiany najemców, wydłużył czas potrzebny na komercjalizację budowanych centrów handlowych. Rynek stał się rynkiem najemcy- ocenia mec. Robert Szczepanek z kanelarii Causa Finita.

W związku z tą tendencją- podkreśla mec. Szczepanek, warto przyjrzeć się jak z pozyskiwaniem najemców w trudnych czasach radzą sobie wynajmujący na bardziej rozwiniętych a zarazem mocniej doświadczonych kryzysem rynkach nieruchomości.

DDR Corporation będąca właścicielem i zarządcą 538 centrów handlowych w USA, Brazylii oraz Puerto Rico, rozpoczyna wprowadzanie innowacyjnego programu – inkubatora dla najemców.  Program nazwany: Załóż Sklep (ang. Set Up Shop)  początkowo uruchomiony zostanie w 24 centrach handlowych w Atlancie. Przedsiębiorcy aplikujący do udziału w tym przedsięwzięciu otrzymają  elastyczne warunki najmu mające na celu ograniczenie barier towarzyszących rozpoczęciu działalności gospodarczej.  Program ukierunkowany jest zwłaszcza na raczkujące firmy rodzinne, które z różnych względów obawiają się wynajmowania lokali w centrach handlowych.

Proponowany najemcom okres najmu wynosi 2,5 roku. Przez pierwsze sześć miesięcy najemca zwolniony jest odpłacenia czynszu, przez następny rok płaci jedynie czynsz od obrotu, dopiero w ostatnim roku najmu czynsz płatny jest w pełnej wysokości. Opłaty eksploatacyjne w przeciwieństwie do czynszu płatne są od początku trwania stosunku najmu, ale ich maksymalna wysokość  jest ograniczona (CAP). 

Biorąc pod uwagę fakt, iż ilość  powierzchni handlowej na 1 mieszkańca w USA to 46,6  mkw. (dla porównania w Polsce  według raportu CBRE – 0,26 mkw. na mieszkańca), konkurencja na rynku jest ogromna zwłaszcza w odniesieniu do małych, dopiero rozpoczynających biznes, przedsiębiorców. Oferta DDR, poprzez oferowanie najemcom lokali  o niewielkich powierzchniach w konkretnych, otwartych i działających już centrach handlowych, zwiększa możliwość powodzenia działającej już inwestycji.

Korzyścią dla wynajmującego jest możliwość  przekształcenia  mniejszych pustostanów, które zazwyczaj są trudniejsze do wynajęcia, w generujące dochód lokale.  Dodatkowo wynajmujący może zmniejszyć poziom wydatków takich jak podatki od nieruchomości i ubezpieczenie oraz zyskać długotrwałych najemców.

Pomocą beneficjentom programu-inkubatora  służą dwie instytucje. Po pierwsze SCORE –krajowe stowarzyszenie non-profit, zajmujące się edukacją przedsiębiorców. Doświadczeni wolontariusze tego stowarzyszenia udzielają darmowych i poufnych porad dla najemców np. w zakresie finansowania zakupu wyposażenia do lokalu czy konsultacji w sprawie dokonania prac adaptacyjnych.  Po drugie jest to pomoc współpracującej z wynajmującym agencji reklamowej. Dzięki temu małe rodzinne firmy otrzymują możliwość zorganizowaniu profesjonalnej kampanii reklamowej na preferencyjnych warunkach finansowych.

Ze względu na duże zainteresowanie inkubatorem wśród najemców oraz w mediach, a także  biorąc pod uwagę fakt jakie znaczenie może mieć  wzrost liczby małych przedsiębiorstw dla ogólnego ożywienia gospodarczego, firma DDR po kilku miesiącach zamierza ocenić  powodzenie swojej inicjatywy i rozważyć  jej ekspansję na inne rynki w 2012 roku.
 

Reklama

Galeria Jurajska