Anna Radecka, Senior Associate, Dział Powierzchni Handlowych, Colliers

Według Anny Radeckiej, Senior Associate z działu powierzchni handlowych Colliers International, główne trendy, które mają wpływ na rynek centrów handlowych to m.in.: wzmożona aktywność deweloperska w topowych aglomeracjach takich jak Warszawa, Katowice, Poznań, Trójmiasto, Wrocław, Kraków, Łódź. Tutaj inwestorzy koncentrują się na ostatnich dostępnych lukach rynkowych.  W niektórych przypadkach, tam gdzie nasycenie rynku jest znaczące  mogą mieć problemy z pełną komercjalizacją projektów i decydować się na fazowanie inwestycji.

Kolejnym trendem związanym z wzrostem nasycenia głównych aglomeracji jest  nakierowanie działań deweloperskich na średnie i mniejsze miasta oraz propozycja nowych formatów handlowych  dla docelowego klienta tych obiektów – centra wygodnych zakupów, parki handlowe itp.

Największe ośrodki miejskie wciąż cieszą się zainteresowaniem wśród sieci handlowych. Natomiast nie we wszystkich mniejszych miastach sieci decydują się na otwarcie salonu własnego. Stąd intensywny rozwój sklepów franczyzowych zwłaszcza w mniejszych ośrodkach miejskich. Nie we wszystkich przypadkach franczyza się spełnia, gdyż niesolidny partner może negatywnie wpłynąć na postrzeganie danej sieci czy marki, a nawet centrum handlowego Stąd wskazana jest duża ostrożność przy wyborze potencjalnych partnerów franczyzowych ze strony sieci, jak i wynajmujących.

Wzrost nasycenia obiektami handlowymi powoduje wzrost konkurencji między poszczególnymi obiektami w ramach jednego miasta czy nawet regionu. Obiekty konkurują nie tylko o klienta docelowego, który zrobi w nim zakupy, ale również o atrakcyjnego najemcę, który będzie przyciągał docelowego klienta. W związku z powyższym, powoduje to  większe znaczenie pozycjonowania danego obiektu,  selekcji odpowiedniego  tenant mix-u oraz przemyślanej strategii marketingowej centrum. 

Kolejny trend: rekomercjalizacja, odświeżenie, rozbudowa istniejących centrów handlowych, które chcąc utrzymać swoją pozycję na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Centra starszej generacji muszą elastycznie reagować na zachodzące zmiany i dopasowywać swoją ofertę do coraz bardziej wymagającego klienta.

Sieci handlowe coraz częściej decydują się na poszerzenie kanałów sprzedaży i zachęcają do zakupów on-line. Większość czołowych marek wystartowało już ze swoim sklepem on-line. Ponadto sieci w walce o klienta odświeżają swój koncept, proponując nową aranżację salonów oraz dodatkowe usługi. Sieci zaczynają stosować różne techniki nakierowane na podniesienie sprzedaży takie jak np. oświetlenie, muzyka, marketing zapachowy .

Marketing zapachowy, muzyka a także aplikacje mobilne (informacja o promocjach, geolokalizacja sklepów) są już od dawna szeroko stosowane przez właścicieli centrów handlowch. 

Zrównoważony rozwój oraz certyfikacja nowych jak i istniejących centrów handlowych nabiera na znaczeniu. Coraz więcej obiektów decyduje się starać o certyfikaty BREEAM, LEED itp. Informacja o tym czy i jakim stopniu obiekt handlowy jest przyjazny środowisku, energooszczędny  ma kluczowe znaczenie dla wszystkich uczestników rynku – tak potencjalnych inwestorów, właścicieli czy najemców. Ma to duże znaczenie z perspektywy całego cyklu życia obiektu oraz jak pokazuje rynek przyspiesza proces sprzedaży nieruchomości oraz wpływa pozytywnie na jego wartość.