Mike Atwell, CBRE

Polska jest na trzecim miejscu w Europie wśród najbardziej aktywnych rynków pod względem budowy centrów handlowych – w pierwszej połowie 2012 r. oddano w naszym kraju do użytku 140 tys. mkw. nowych powierzchni handlowych- wynika z raportu CBRE.

Badanie CBRE Shopping Centre Stock in Europe (Centra handlowe w Europie) analizuje dane na temat istniejących i budowanych w Europe centrów handlowych o powierzchni 10 tys. mkw. i większych. Jest to znakomita większość obiektów, w których lokale wynajmują lub chciałyby wynająć sklepy znanych międzynarodowych marek.

W pierwszej połowie 2012 r. w całej Europie otwarto 51 nowych centrów handlowych o łącznej powierzchni 1,5 mln mkw., a kolejne 3 mln mkw. powinny zostać ukończone w drugiej połowie roku. Jeśli wszystkie inwestycje zostaną oddane do użytku w terminie, łącznie w całym roku przybędzie 4,4 mln mkw. powierzchni handlowych, o 25 proc więcej niż w 2011 r., kiedy to ukończono 3,6 mln mkw. nowych powierzchni.

Najbardziej dynamicznym rynkiem jest Turcja, gdzie w 2012 r. oddano jak dotąd do użytku prawie 400 tys. mkw. powierzchni w nowych centrach handlowych, co stanowi jedną trzecią całego wolumenu powierzchni handlowych ukończonych w Europie w pierwszej połowie roku. Na drugim miejscu są Niemcy (165 tys. mkw.), a następnie Polska i Włochy (po 140 tys. mkw.).

Obecnie w Polsce jest w budowie 18 nowych centrów handlowych, z czego zdecydowana większość w średniej wielkości i mniejszych miastach.

-Rynki wschodzące dominują w ostatnich latach pod względem budowy nowych centrów handlowych, co nie dziwi, a Turcja, Polska i Rosja są wśród najbardziej aktywnych graczy ocenia Mike Atwell, dyrektor działu rynków kapitałowych CBRE na Europę Środkowo-Wschodnią.

-Spośród krajów Europy Środkowo-Wschodniej dynamiczny rozwój notują obecnie Ukraina, Bułgaria, a także Chorwacja, które do tej pory zostawały w tyle, a obecnie łączny wolumen powierzchni handlowych w budowie na tych rynkach wynosi 25 proc. i więcej istniejącej powierzchni. Za tym pójdzie dalsza ekspansja sklepów międzynarodowych marek, choć trzeba dodać, że nowe projekty niekoniecznie pokryją niedobór wysokiej jakości powierzchni w centrach głównych miast, takiej jaka jest najbardziej poszukiwana przez najemców. Jeśli chodzi o Polskę – dostrzegamy dużą aktywność deweloperów centrów handlowych w całym kraju, jednak dotyczy to przede wszystkim ośrodków regionalnych, gdzie powierzchnia handlowa i tak jest dostępna, lub mniejszych miast, aspirujących do posiadania swojej pierwszej nowoczesnej galerii handlowej-  powiedział Mike Atwell.

Według najnowszego raportu Warsaw Retail MarketView, opracowanego przez oddział CBRE
w Polsce i analizującego warszawski rynek powierzchni handlowych, łączna powierzchnia działających w Warszawie centrów to obecnie 1,33 mln mkw. i praktycznie wszystkie warszawskie projekty oferują powierzchnię najmu powyżej 10 tys. mkw. Pomimo dynamicznego rozwoju nowych centrów handlowych w całym kraju, podaż powierzchni w Warszawie pozostaje zdecydowanie za niska. W 2011 r. nie oddano w stolicy żadnego nowego centrum, a w 2012 r. tylko jedno – Galerię Brwinów o powierzchni najmu 10 tys. mkw. w strefie podmiejskiej. Na rok 2012 nie są w aglomeracji warszawskiej przewidziane żadne inne otwarcia, za to w 2013 r. zostanie oddane do użytku prawie 75 tys. m kw. powierzchni handlowych w trzech nowych projektach i jednej rozbudowie.
 
Wśród najwiekszych rrealizowanychw Warszawie projektow jest Galeria Miejska Plac Unii. Zlokalizowana w centrum miasta, na miejscu dawnego Supersamu, będzie dysponować handlową powierzchnią najmu 15,4 tys. mkw., z czego 65 proc.  zostało już wynajęte, choć do ukończenia inwestycji jest jeszcze ponad rok.

Również w 2013 r. w warszawskiej dzielnicy Białołęka zostanie oddane do użytku nowe centrum outlet – Factory Annopol o powierzchni 20 tys. mkw., z czego 50 proc. ma już najemców. Z kolei w podwarszawskich Łomiankach otworzy się w przyszłym roku centrum handlowe o powierzchni 33,6 tys.  mkw. Do tego należy dodać rozpoczętą właśnie rozbudowę Galerii Mokotów, jednego z wiodących warszawskich centrów, o kolejne 5 tys. mkw.

-Rynek warszawski wciąż jest daleki od nasycenia, a popyt znacznie przewyższa podaż- ocenia Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE Polska.

-Dostępność lokali o powierzchni powyżej 100 mkw. w najlepszych centrach handlowych jest bliska zera. To sprawia, że odsetek wolnych powierzchni w Warszawie jest marginalny i wynosi obecnie 1,6 proc, dlatego rośnie zainteresowanie najemców lokalami przy głównych ulicach handlowych. Można jednocześnie dostrzec, że polscy konsumenci zaczynają stopniowo przyjmować kontynentalny styl spędzania czasu w miejscach na wolnym powietrzu. Taki trend, widoczny szczególnie w Warszawie, zachęca bardziej niezależne sklepy, kawiarnie i restauracje do otwierania lokali w niestandardowych, czasem wręcz offowych lokalizacjach w centrum miasta- tłumaczy Magdalena Frątczak.

Warszawa pozostaje najdroższym rynkiem powierzchni handlowych w Polsce – stawki czynszu za lokale w najlepszych galeriach i przy najbardziej atrakcyjnych ulicach handlowych osiągają tu 75-90 euro/mkw./miesiąc. Średnie czynsze za lokale handlowe w stolicy wynoszą 30-45 euro/mkw./miesiąc.

Polska wyrabia sobie pozycję silnego, rozwiniętego rynku, co przyciąga do naszego kraju kolejne renomowane marki, dla których naturalnym przyczółkiem staje się Warszawa. Wśród sklepów znanych marek, jakie w ostatnim czasie pojawiły się na polskim rynku są m.in. COS, Carpisa, Bynamesakke, La Perla, Jack Wolfskin, Games Workshop, czy American Eagle Outfitters.