Centrum handlowe

Powierzchnia handlowa działających w Warszawie centrów w 2012 roku przekroczyła 1,3 mln. mkw. Pomimo iż ceny za wynajem lokalu w warszawskich galeriach handlowych są najwyższe w Polsce, najemcy widzą jeszcze miejsca na budowę nowych obiektów w stolicy.

Według raportu opracowanego przez oddział CBRE MarketView Warsaw Retail, analizującego warszawski rynek powierzchni handlowych, łączna powierzchnia działających w Warszawie centrów wynosi obecnie 1,33 mln mkw. Pomimo dynamicznego rozwoju nowych centrów handlowych w całym kraju, podaż powierzchni w Warszawie pozostaje za niska, co potwierdza opinia Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych.

– W Warszawie, po obu stronach Wisły, powstanie nowych centrów zaspokajających potrzeby mieszkańców dużych osiedli, spotkałoby się z ich entuzjazmem. Mogliby robić zakupy unikając uciążliwych dojazdów do dalej położonych centrów. Oczywiście zaistnienie nowych, wywarłoby wpływ na odwiedzalność i obroty obiektów już funkcjonujących – mówi Anna Klinowska, prezes Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych.

Według raportu Warszawa jest najdroższym rynkiem powierzchni handlowych w Polsce. – stawki czynszu w najlepszych galeriach handlowych osiągają od 75 do 90 euro/mkw./miesiąc. Średnie czynsze za lokale handlowe w stolicy wynoszą natomiast 30-45 euro/mkw./miesiąc.

– Stawki za powierzchnię handlową zależą od pozycji centrum handlowego. Cena lokalu jest uzależniona od atrakcyjności centrum, m.in. jego dostępności, stopnia komercjalizacji, odwiedzalności, rozpoznawalności oraz położenia lokalu w stosunku do ciągów komunikacyjnych i poziomu konkurencji branżowej. Istotne jest także jak dane centrum handlowe jest oceniane na lokalnym rynku – mówi Zofia Morbiato, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych. – Obniżenie stawek czynszu zazwyczaj wiąże się z zakończeniem obowiązywania znaczącej ilości umów i jest wypadkową oczekiwań właścicieli centrów oraz wyników, które osiągają w nich najemcy.

W niektórych funkcjonujących centrach stawki ulegają spadkom – przede wszystkim tam, gdzie obiekty nie są dobrze oceniane i nie ma wielu chętnych na zwalniające się powierzchnie – dodaje Zofia Morbiato.

Polskie Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem powołanym dla zacieśnienia współpracy między najemcami powierzchni handlowych. Jego głównym celem jest ochrona interesów i praw najemców, propagowanie dobrych praktyk handlowych oraz działanie na rzecz zapewnienia równych praw i obowiązków zarówno najemcom, jak i wynajmującym powierzchnie w centralach handlowych. Członkami stowarzyszenia są znane i prestiżowe marki m.in. Komfort, Venezia, Unisono, Timberland, Sizeer, Gatta, Wojas, Bartek, Flo, Almi Decor, Vision Express, Komputronik, Drogeria Natura, 50 style.

Co roku Polskie Stowarzyszenie Najemców Powierzchni Handlowych publikuje Ranking najlepszych Centrów Handlowych z punktu widzenia najemców. Laureaci rankingu prezentowani są podczas jesiennej edycji konferencji Shopping Center Forum.