CH Jantar w Słupsku

Polski rynek nowoczesnych powierzchni handlowych liczy już prawie dwadzieścia lat. Wiele z centrów handlowych ma już ponad 10 lat i dotarło do etapu dojrzałości- wynika z raportu firmy Jones Lang LaSalle.

Będzie on prezentowany podczas rozpoczętego 12 września Shopping Center Forum & Trade Fair 2012. Szczegóły w programie Forum, który dostępny jest na stronie http://scf2012.retailnet.pl/program/ .
 

Obiekty te są przestarzałe, nieatrakcyjne i brakuje w nich powierzchni handlowej dla nowych najemców. Według raportu wymagają one szybkiej modernizacji. Aby uniknąć wejścia w etap schyłkowy i przedłużyć dochodowy okres życia projektu, właściciele obiektów handlowych muszą podjąć stosowne działania.

Poprzez zwiększanie powierzchni handlowej i uaktualnianie zestawu najemców zyskuje się poprawę oferty handlowej. W przypadku starszych galerii, w których kluczowym najemcą jest hipermarket, przebudowa prowadzi do zmiany dominującej funkcji obiektu na centrum, w którym głównym magnesem staje się galeria z rozbudowaną ofertą sklepów odzieżowych.

Na przebudowę i odnowienie centrum handlowego decyduje się coraz więcej właścicieli galerii handlowych. Dostrzegają oni bowiem to, że klienci zdecydowanie chętniej wybierają nowoczesne obiekty handlowe.

Przykładem takiej przebudowy jest strategia przyjęta przez warszawskie centrum handlowe Blue City, które w ostatnich latach, w sposób przemyślany, odświeżyło swoją ofertę, pozyskując np. marki z Grupy Inditex, a także Mark&Spencer, TK Maxx czy wreszcie pierwsze w Polsce sklepy Toys’R’US i F&F.

W trakcie odnowy jest obecnie Klif w Warszawie, który już wcześniej był poddany gruntownej przemianie, w wyniku czego zmienił się jego profil.

Innymi przykładami są Galeria Pomorska w Bydgoszczy, gdzie została zmodernizowana część restauracyjna, co umożliwiło wprowadzenie lokalu KFC. W 2010 roku galeria Molo (poprzednio Piast) w Szczecinie, została przebudowana i powiększona, aby przyjąć nowych najemców (np. TK Maxx). Także, w celu wygenerowania nowej powierzchni dla marek odzieżowych, został pomniejszony hipermarket Carrefour tworząc miejsce dla dużych najemców takich jak H&M, New Yorker i Cubus. Inne centra, które zostały korzystnie przebudowane to Pasaż Łódzki w Łodzi czy też Galeria Gniezno. W przyszłości takie centra jak Wzgórze w Gdyni, Auchan w Piasecznie i Tesco Kabaty w Warszawie, zostaną poddane gruntownej przebudowie i rozbudowie.

– Kiedy fundusz Pradera kupił Pasaż Łódzki pod koniec 2006r., oferta tego centrum była silnie zdominowana przez hipermarket zajmujący prawie 70 proc. z 32 tys. mkw. powierzchni najmu. Natomiast w galerii handlowej zdecydowanie brakowało tzw. najemców kotwicznych, stąd oferta handlowa była postrzegana przez klientów jako niezbyt atrakcyjna. Większość odwiedzających robiła zakupy tylko w hipermarkecie, pomijając inne sklepy w galerii. A trzeba przypomnieć, że konkurencja w mieście jest bardzo silna. W 2006r. otworzyła się Manufaktura, a za chwilę miała ruszyć budowa kolejnego kompleksu handlowego – Portu Łódź. Konieczna więc była szybka reakcja, aby wzmocnić zestaw najemców, dodać unikalne elementy i przyciągnąć klientów do Pasażu Łódzkiego – informuje Peter Zimny, head of Poland firmy Pradera Management Poland.

Pierwszy krok nastąpił w 2009r., gdy sieć Real postanowiła dopasować powierzchnię hipermarketu do swojej koncepcji handlowej i zmniejszyć ją o ok. 5,2 tys. mkw. W to miejsce udało się wprowadzono znane marki z branży modowej – Carry, Deichmann, CCC i jedyny w Łodzi sklep TK Maxx, który cieszy się dużą popularnością i przyciąga klientów spoza głównej strefy oddziaływania.

– W 2010r. do południowego skrzydła obiektu dobudowaliśmy duży sklep sportowy Decathlon. Zajął on część parkingu, która dotychczas nie była efektywnie wykorzystywana. Ponownie, to jedyna lokalizacja tego najemcy w mieście, przyciągająca wielu klientów z całej Łodzi i okolicy. Dzięki obecności TK Maxx i Decathlona, wzrosło zainteresowanie Pasażem Łódzkim wśród innych najemców z segmentu mody weekendowej i sportowej. Po przemodelowaniu powierzchni dotychczas zajmowanej przez GoSport, udało się wykreować lokale dla znanych i lubianych marek takich jak Adidas, Puma i Diverse – dodaje Peter Zimny. – Powierzchnia uprzednio zajmowana przez Adidas, wraz z sąsiadującymi mniejszymi lokalami, mogła zostać wtedy przeznaczona dla popularnej drogerii sieci Rossmann. Pod koniec 2011r. w północnej część galerii, dzięki dobudowaniu powierzchni, udało się utworzyć dwa duże lokale dla znanych marek H&M i Nike outlet. Najemcy kotwiczni są teraz równomiernie rozmieszczeni w obiekcie, co pozwala na zrównoważoną cyrkulację klientów.

Ponadto zmienił się również wygląd centrum – nowa fasada, wyremontowane toalety, nowe witryny lokali dopasowane do obecnych standardów, odnowione strefy wspólne w galerii – to dodało obiektowi nowoczesności.

W Kielcach, rozbudowa Galerii Echo o 40 tys. mkw. powierzchni handlowej, skutkowała pojawieniem się wielu nowych marek na rynku, w tym m.in. TK Maxx oraz mulltibrandowego sklepu Answear.com. Oferta rozrywkowa została wzbogacona o klub Pure Fitness i kręgielnię MK Bowling.

Kilka marek z wyższej półki (tj. Armani Jeans, Versace Jeans, Boss, La Mania) zajęło powierzchnię w rozbudowanej części galerii Silesia City Centre w Katowicach.

Kolejnym przykładem jest centrum Jantar w Słupsku, które podwoiło istniejącą powierzchnię najmu i wprowadziło szereg nowych marek a także Multikino.

Magnolia Park we Wrocławiu rozszerzyła swoją ofertę handlową dodając H&M i Castoramę.

W przyszłości, rozbudowie zostanie poddanych wiele warszawskich obiektów: Promenada, Galeria Mokotów, Tesco Kabaty, Auchan w Piasecznie, jak również tych w innych częściach kraju: Galeria Pomorska w Bydgoszczy, Galaxy w Szczecinie, Ogrody w Elblągu, Pasaż Grunwaldzki we Wrocławiu, Gemini Park w Bielsku-Białej czy Echo w Jeleniej Górze.