Centrum handlowe

Ponad dwie trzecie nowych inwestycji na kontynencie jest realizowanych w Europie Środkowo-Wschodniej, przy czym istotnego wzrostu nowej podaży obok silnego wzrostu gospodarczego można oczekiwać w Rosji, Turcji i Polsce- wynika z raportu firmy Cushman & Wakefield.

Rynek najlepszych centrów handlowych w Europie jest stabilny pomimo problemów związanych z kryzysem zadłużenia, które mocno ciążą na gospodarce Starego Kontynentu. Sytuacja w poszczególnych krajach jest zróżnicowana, a roczny wzrost stawek czynszu wyniósł od 0 do 0,5 proc. Do rynków o najwyższych stawkach czynszu zalicza się Moskwę (ponad 4 tys USD za mkw. rocznie), Londyn (ponad 3 tys USD za mkw.) i Zurych (przeszło 2,7 tys USD za mkw.).

Popyt wśród najemców na najlepsze galerie handlowe w atrakcyjnych lokalizacjach jest nadal silny, a niektórzy właściele sklepów rezygnują z otwierania salonów przy głównych ulicach na rzecz ekspansji poprzez centra handlowe. Podaż dużych lokali w najlepszych obiektach jest wciąż ograniczona, a wskaźniki pustostanów utrzymują się na takim samym poziomie jak przy głównych ulicach handlowych lub niższym. W 2011 r. oddano do użytku tylko niecałe 6,5 mln mkw. nowej powierzchni.

Zmiany preferencji konsumentów i struktury wydatków oraz postęp technologiczny wpływają na właścicieli i sieci handlowe we wszystkich regionach. Właściciele najlepszych centrów handlowych na całym świecie dążą do zapewnienia klientom najlepszych warunków i klimatu do robienia zakupów. Wykorzystują nowoczesne technologie, w tym aplikacje na smartfony, wirtualne sklepy i media społecznościowe, w celu zwiększenia liczby odwiedzających.

Jednak pomimo szybkiego postępu technologicznego i zmian w przyzwyczajeniach konsumenckich oraz w postrzeganiu marek przez klientów.

 -Tradycyjne centrum handlowe to nadal główne miejsce do robienia zakupów – powiedział Glenn Rufrano, prezes i dyrektor generalny Cushman & Wakefield.

-Aby odnieść sukces, sieci handlowe i właściciele muszą współpracować i dokładnie ocenić możliwości zwiększania przychodów, rentowności i dalszej ekspansji.

Właściciele również dostosowują skład najemców w centrach handlowych do różnych grup klientów. Zwiększają liczbę sklepów luksusowych w rejonach, które mogą pochwalić się znacznym odsetkiem zamożnych klientów i turystów zagranicznych, oraz poszerzają ofertę międzynarodowych sieci handlowych wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Wiele marek otworzyło swoje sklepy flagowe przy głównych ulicach dzielnic handlowych, ale niektóre sieci do dalszej ekspansji wybierają centra handlowe, wskazując na ich zalety, takie jak lepszy skład branżowy najemców oraz nowocześniejsze udogodnienia i wyposażenie.

-Centra handlowe to bardzo dynamiczny sektor nieruchomości handlowych. Ekspansja właścicieli obiektów i handlowców na rynki zagraniczne będzie miała wpływ na dalszy rozwój i kształt sektora centrów handlowych – powiedział John Strachan, dyrektor działów powierzchni handlowych na świecie w firmie Cushman & Wakefield.

Globalizacja odgrywa kluczową rolę w zmianach zachodzących w sektorze centrów handlowych, ale modele zachowań konsumentów są bardzo zróżnicowane w poszczególnych krajach, co wyraźnie wpływa na kształt formatów takich obiektów na świecie. W Stanach Zjednoczonych dominują starsze i bardziej dojrzałe ponadregionalne galerie na przedmieściach. W Europie najlepsze centra handlowe znajdują się w centralnych lokalizacjach lub przy głównych arteriach. Natomiast ze względu na liczbę ludności w Azji pięć największych galerii na świecie znajduje się w Chinach, Malezji, Tajlandii i na Filipinach.