UDNK: w centrach handlowych będzie przybywać hoteli

Robet Szczepanek

Robet Szczepanek

W związku z kryzysem deweloperzy na rynku retailowym mają problemy z pozyskaniem najemców. Coraz trudniej jest w pełni skomercjalizować  centrum handlowe- uważa Robert Szczepanek, radca prawny Causa Finita Commercial Real Estate Law Firm.

Dla tego- w ocenie mecenasa Szczepanka- warto więc prowadzić rozmowy z najemcami hotelowymi. W Polsce wciąż brakuje miejsc w tego typu placówkach. Nasz kraj ma ich znacznie mniej niż Czechy, a nawet Słowacja. Dla tego w Polsce będzie powstawać więcej obiektów handlowych z hotelami jako najemcą. 

W Warszawie odbyła się debata zorganizowana przez Unię Deweloperów Nieruchomości Komercyjnych dotyczący lokowania hoteli sieciowych w centrach handlowych.Panel prowadzone przez specjalistów z firmy Colliers International poświęcone były m.in. różnicom pomiędzy umową najmu powierzchni sklepowej i wieloletnią umową wynajęcia powierzchni pod działalność hotelarską.

– W wieloletnich umowach najmu  deweloper powinien odpowiadać tylko za elementy konstrukcyjne oraz za fasadę. Za całą resztę powinien odpowiadać najemca. Z tej racji, że lokal zostaje wykonany w oparciu o wytyczne sieci hotelowej w jakiej najemca funkcjonuje- podkreślał podczas jednego z paneli mec. Robert Szczepanek. 

Zdaniem mecenasa deweloper powinien zobowiązać architekta, aby zastosował przy projektowaniu hotelu kryterium optymalizacji kosztów inwestycyjnych, a nie operacyjnych.

– Warto np.  zapisać w umowie najmu zasady  bezpośredniego kontaktu pomiędzy siecią hoteli , a deweloperem i  bezpośredniego konsultowania kweste budowalne i techniczne. Właściele sieci z reguły racjonalnie podchodzą do tego, co ma być w hotelu i jaki ma być jego standard. Nie trzeba więc wydawać pieniędzy za zbyteczne elementy, które dla sieci hotelowej są one zbędne – mówił Robert Szczepanek.

 

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016