Cushman&Wakefield: w Polsce będzie przybywać powierzchni handlowej w największych miastach

Złoter Tarasy w Warszawie

Złoter Tarasy w Warszawie

W Polsce w pierwszym półroczu przybyło 235 tys. mkw. GLA powierzchni w centrach handlowych. Powstało 9 nowych obiektów, a 5 zostało rozbudowanych- wynika z raportu: Rozwój rynku centrów handlowych w Europie przygotowanego przez firmę Cushman & Wakefield.

– W Polsce powstają nowe centra handlowe, a ich podaż ustabilizowała się na poziomie 400 -500 tys. mkw. GLA rocznie- ocenia Katarzyna Michnikowska, sarszy konsultant w dziale wycen i doradztwa Cushman & Wakefield.

-W najbliższych latach obserwować będziemy także rozbudowy istniejących obiektów. Podaż powierzchni w centrach handlowych wzrastać będzie głównie w największych aglomeracjach, ale w obszarze aktywności deweloperskiej pozostawać będą również miasta małe, poniżej 50 tys mieszkańców.

Z analiz Cushman & Wakefield wynika też, że choć w Warszawie w pierwszym półroczu 2012 roku nie otwarto żadnego nowego centrum handlowego, to w latach 2012-2013 w obszarze metropolitarnym stolicy oczekuje się wzrostu wolumenu podaży powierzchni handlowej.

W Europie prognozowana na bieżący rok podaż 6,9 mln mkw. przewyższa poziom łącznego wolumenu nowej powierzchni z 2011 roku. Wśród najemców i deweloperów przeważają jednak raczej ostrożne nastroje, szczególnie we Włoszech, Francji, Portugalii, Republice Czeskiej oraz Rumunii. W efekcie rzeczywista ilość powierzchni w centrach handlowych, która trafi na rynek może być niższa od przewidywanej wynika z raportu Cushman & Wakefield. 

W pierwszej połowie 2012 r. w całej Europie otwarto 71 centrów handlowych, z czego 53 obiekty powstały w Europie Środkowo-Wschodniej, a 18 w Europie Zachodniej. Największym obiektem ukończonym w tym okresie było centrum handlowe Oz Mall w Krasnodarze, w Rosji (169 tys. mkw.).

Justin Taylor, dyrektor ds. powierzchni handlowo-rozrywkowych w firmie Cushman & Wakefield w Wielkiej Brytanii, ocenia, że sytuacja na rynku centrów handlowych w Europie wygląda bardziej optymistycznie w porównaniu z ubiegłym rokiem.

– W warunkach utrudnionego dostępu do finansowania deweloperzy zachowują jednak ostrożność.  Wśród najemców z kolei wiele wiodących marek kontynuuje plany ekspansji międzynarodowej, wybierając na lokalizacje najważniejsze miasta w Europie.

Spadł natomiast wolumen transakcji na rynku nieruchomości handlowych w Europie.  W pierwszej połowie 2012 r. wyniósł on prawie 12 mld euro, w porównaniu do 19 mld euro w poprzednich sześciu miesiącach oraz 21 mld euro w pierwszym półroczu 2011 r.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016