Salon American Eagle Outifitters

Firma Jones Lang LaSalle podsumowała sytuację na rynku centrów handlowych w Polsce na koniec III kwartału 2012 r. Zdaniem specjalistów rynek centrów handlowych w III kw. 2012 r. powiększył się o niespełna 31,6 tys. mkw. powierzchni handlowej w dwóch centrach. Zostały one zrealizowane na południu kraju w Kluczborku (10,6 tys. mkw. GLA) oraz w Kędzierzynie – Koźlu (21 tys. mkw. GLA). Zdaniem analityków, potwierdza to trend zainteresowania deweloperów i najemców mniejszymi rynkami, nawet poniżej 50 tys. mieszkańców.

Jak wynika z raportu, Polska pozostaje atrakcyjnym rynkiem dla międzynarodowych sieci handlowych. W ostatnim czasie pojawiło się kilka nowych marek, np. Victoria’s Secret oraz American Eagle Outfitters (obydwie w Warszawie). Debiut pierwszego w kraju sklepu Hollister z sieci Abercrombie & Fitch zapowiadany jest w Galerii Mokotów. Niemiecka marka zoologiczna Fressnapf / Maxi Zoo również pojawi się w stolicy. Brytyjskie sieci (Debenhams, All Saints, French Connection, Superdry), a także amerykańskie Disney Store czy Banana Republic również poszukują możliwości zaistnienia na polskim rynku.

Według Jones Lang LaSalle pojawienie się sieci Bath & Body Works to dobry przykład rosnącego potencjału sektora zdrowie i uroda, który odnotował silny wzrost obrotów z mkw. ze wszystkich branż. Powiększa się również liczba sklepów DIY (dom i ogród) – w ostatnim czasie najwięcej lokali otworzyła Castorama. Poszerza się też spektrum operatorów w branży obuwniczej (wejście na rynek Centro i Kari). Z kolei marka CCC zwiększa format swoich lokali. Warto wspomnieć, że Grupa LPP zapowiedziała rozszerzenie swojego portfolio poprzez wprowadzenie nowej marki Sinsay na początku 2013 r. Sieć H&M, która niedawno zadebiutowała nową marką COS, poinformowała o planach utworzenia kolejnego konceptu handlowego – & Other Stories. Inaczej prezentuje się sytuacja w sektorze RTV/AGD, zmagającym się z rosnącą konkurencją ze strony sklepów on-line.

Poziom pustostanów w miastach pow. 200 tys. mieszkańców wyniósł na koniec I poł. 2012 r. ok. 3 proc. (wzrost o ok. 1 proc. w stosunku do grudnia 2011 r.). Najwięcej wolnej powierzchni zaobserwowano na rynkach, na których w ostatnim okresie pojawiły się nowe obiekty, m.in. w Kielcach, Trójmieście i Wrocławiu. Miasta, w których odsetek pustostanów jest obecnie najniższy to m.in. Szczecin i Lublin.

Stawki czynszowe za najlepsze lokale w wiodących centrach nie uległy zmianie w analizowanym kwartale. Najwyższy poziom stawek czynszowych za powierzchnie typu prime odnotowuje się w Warszawie (80 – 95 euro / mkw. / m-c). W pozostałych głównych aglomeracjach za najem lokali tego typu płaci się między 40 a  55 euro / mkw. / m-c. W miastach od 100 do 300 tys. mieszkańców stawki czynszowe kształtują się na poziomie pomiędzy  21 a 40 euro / mkw. / m-c, natomiast w nieco mniejszych (od 50 do 100 tys. mieszkańców) – 20 do 27 euro / mkw. / m-c. Nadal właściciele i deweloperzy muszą być przygotowani na silną presję najemców na obniżkę czynszów oraz wysokie oczekiwania co do wkładu finansowego w wykończenie lokali. Dotyczy to głównie obiektów niżej pozycjonowanych, a nie liderów danego rynku.

Najbardziej aktywny okres pod względem otwarć przypadnie na ostatni kwartał, podczas którego można spodziewać się 162 tys. mkw. nowej podaży w siedmiu nowych i trzech rozbudowanych obiektach. W całym 2012 r. rynek urośnie o 415 tys. mkw. powierzchni najmu. To, jak wynika z raportu, poziom porównywalny do lat 2011 i 2010, co jest oznaką stabilnego rozwoju rynku. Obecnie w całym kraju w budowie jest 690 tys. mkw. z perspektywą otwarcia do końca 2014 r.

Zainteresowanie mniejszymi miastami rośnie, jednak duże rynki z rozbudowaną już ofertą handlową nadal pozostają w planach deweloperów. Jak podkreślają analitycy z Jones Lang LaSalle, w perspektywie kilku lat spodziewane jest wzbogacenie się aglomeracji o kilka nowoczesnych obiektów. Kluczowe projekty obejmują zarówno te będące już w fazie budowy (m.in. Plac Unii w Warszawie i Auchan w Łomiankach, Poznań City Center w Poznaniu, Auchan Bronowice w Krakowie, Europa Centralna w Gliwicach, Galeria Katowicka w Katowicach oraz CH Wzgórze w Gdyni), jak i te w fazie planowania. W stolicy firma GTC przygotowuje się do realizacji dwóch galerii handlowo-rozrywkowych (na Białołęce i w Wilanowie). Projekty Łacina w Poznaniu (Apsys) i Serenada w Krakowie (Mayland) otrzymały niedawno pozwolenia na budowę. Rynek aglomeracji katowickiej może wzbogacić się o kolejne obiekty: Supersam w Katowicach, Gemini Park w Tychach i Galerię Galena w Jaworznie. Kilka wrocławskich centrów będzie rozbudowanych (Bielany Park Handlowy, Magnolia Park i Pasaż Grunwaldzki). Po otwarciu projektu Forum Radunia (Multi Development) zmieni się obraz handlowy w centrum Gdańska. Centrum Galaxy w Szczecinie ma zostać powiększone, a w Łodzi szykowane są dwa nowe projekty: Łódź Plaza oraz Sukcesja.

Oprócz powstawania nowych obiektów, silny jest trend modernizacji i rozbudowy istniejących starszych centrów handlowych. Proces ten objął już 74 obiekty o łącznej powierzchni ok. 2,5 mln mkw. (32 proc. istniejącej podaży). Szacujemy, że do końca 2014 r. w kolejnych co najmniej 20 obiektach przeprowadzone zostaną działania mające na celu ich odnowienie, przebudowę lub rozbudowę (m.in. Klif, Blue City, Promenada czy Galeria Mokotów).