Colliers: inwestorów interesują mniejsze miejscowości

Wizualizacja Galeri Aviator w Mielcu

Wizualizacja Galeri Aviator w Mielcu

Firma Colliers International opublikowała raport: Nowe szlaki na handlowej mapie Polski – nieodkryty potencjał mniejszych miast. Analizuje możliwości inwestycyjne na rynku nieruchomości handlowych w Polsce Wschodniej.

Analiza dotyczy miast o liczbie ludności od 30 do 100 tys.  w niej województwach podlaskieim, lubelskim, świętokrzyskim i podkarpackim.

– Mniejsze miejscowości cieszą się obecnie dużym zainteresowaniem inwestorów, którzy chcą zaistnieć w nowych, perspektywicznych lokalizacjach. Raport analizuje powierzchnie handlowe obejmujące głównie nowoczesne obiekty o powierzchni min. 5 tys. mkw. Projekty tej skali mogą przedstawić ciekawą ofertę i wywrzeć znaczący wpływ na rynek – podkreśla Dominika Jędrak, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynku, Colliers International.

W przeciwieństwie do dużych aglomeracji, w których rynki handlowe rozwijają się w miarę równomiernie, w mniejszych miastach sytuacja wygląda nieco inaczej. W większości miast powyżej 30 tys. mieszkańców znajdują się wielkopowierzchniowe obiekty handlowe, takie jak supermarkety zarówno lokalne jak i sieciowe; sklepy materiałami budowlanymi, artykułami wyposażenia wnętrz i pielęgnacji ogrodu (tzw. DIY – „Do it yourself”) oraz domy towarowe, w większości z lokalnymi najemcami. To co wyróżnia rynki handlowe w poszczególnych miastach to obecność w niektórych z nich nowoczesnego obiektu handlowego, który na lokalny rynek dostarczył nową jakość oraz zaoferował mieszkańcom nowe doświadczenia zakupowe. Inwestorzy poszukujący możliwości w mniejszych miastach uzależniają swoje decyzje od wielu czynników, takich jak sytuacja społeczno-ekonomiczna, istniejąca lub planowana konkurencja, czy odległość od większej aglomeracji miejskiej. W związku z powyższym nie wszystkie miasta o podobnej wielkości zostaną podobnie ocenione pod względem potencjału inwestycyjnego. Obraz rynku handlowego zmienia się istotnie wraz z otworzeniem nowoczesnego obiektu, który jest w stanie przyciągnąć większe, bardziej znane sieci handlowe.

Województwo Lubelskie

Na terenie województwa lubelskiego najwięcej nowoczesnej powierzchni handlowej koncentruje się w Zamościu (52,2 tys. mkw.), Puławach (18,1 mkw.) oraz Białej Podlaskiej (13,5 mkw.). Deweloperzy planują kolejne centra handlowe w Za¬mościu, Białej Podlaskiej, Świdniku i Chełmie, jak również pierwszy nowoczesny obiekt handlowy w Kraśniku. W Zamościu planowana jest rozbudowa centrum handlowego Revia Park docelowo do 15 tys. mkw powierzch¬ni handlowej. Kolejny obiekt handlowy planowany jest również w Białej Podlaskiej – Galeria Bialska (ok. 25 tys. mkw.). Galeria ma powstać na terenie byłych Fabryk Mebli przy ulicy Łomskiej. Wstępny termin zakłada ukończenie galerii w drugim kwartale 2014 roku. Na trzeci kwartał 2012 roku planowana jest również rozbudowa centrum handlowego Rywal, które docelowo ma oferować 25 tys. mkw. powierzchni najmu. W Chełmie planowane jest pierwsze wielkopowierzch¬niowe centrum handlowe: Galeria Chełmska. Deweloper planuje otwarcie galerii na 2013 rok. Grupa NAP Invest planuje otwarcie Centrum Zakupów w Świdniku. Powierzchnia najmu ma wynosić 8 tys. mkw., rozpoczęcie realizacji zaplanowane jest na I kwartał 2013 roku, a ukończenie na III kwartał tego samego roku. Pierwszy obiekt handlowy – Galeria Raj, ma powstać w Kraśniku. Centrum o powierzchni ok. 5,9 tys. mkw. ma być zlokalizowane przy ulicy Urzędowskiej.

Województwo Podkarpackie

Najwięcej nowoczesnej powierzchni handlowej w województwie podkarpackim znajduje się w Przemyślu (48,7 mkw.), z jedną dużą galerią handlową (Galeria Sanowa) oraz dwoma mniejszymi obiektami.
W planach deweloperów znajdują się obiekty handlowe w Jarosławiu, Mielcu, Przemyślu i Krośnie. W Przemyślu planowany jest jeden obiekt – Galeria Przemyśl, która ma oferować 5 tys. mkw. powierzchni najmu i być zlokalizowana przy ulicy Jagiellońskiej. Dwa obiekty wielkopowierzchniowe planowane są w Mielcu – Galeria Aviator oraz Park Handlowy. Galeria Aviator (30 tys. mkw.) ma powstać przy ulicy Powstańców Warszawy, natomiast PA Nova planuje budowę parku handlowego, którego pierwszym etapem będzie otwarcie supermarketu budowlanego OBI o powierzchni 10 tys. mkw. W drugim etapie ma powstać park handlowy o powierzchni 12 tys. mkw.
W Krośnie planowane są dwa obiekty handlowe: CH Arabella (brak danych o planowanym terminie ukończenia projektu, powierzchnia najmu ma wynosić 39 tys. mkw.) oraz planowany przez Rank Progress Park Handlowy, który ma powstać w sąsiedztwie niedawno otwartego OBI w Miejscu Piastowym. W Jarosławiu planowana jest jedna inwestycja o charakterze handlowo-usługowym przez CD Locum. Powierzchnia tego obiektu ma wynosić ok. 20 tys.mkw, a otwarcie zaplanowane jest na 2014 rok.

Województwo Podlaskie

Na koniec pierwszej połowy 2012 roku tylko w dwóch miastach w województwie podlaskim zlokalizowane były nowoczesne obiekty handlowe o powierzchni min. 5 tys. mkw. –  były to Suwałki i Łomża.
Suwałki posiadają dwa nowoczesne obiekty handlowe – Suwałki Plaza oraz centrum oparte na hipermarkecie Tesco. Galeria Łomża jest jedynym nowoczesnym centrum handlowym w Łomży. W Augustowie na dzień dzisiejszy nie ma nowoczesnego obiektu handlowego o powierzchni powyżej 5 tys. mkw. W Łomży obecnie dwa centra handlowe znajdują się w budowie: Galeria Veneda oraz Galeria Narew o powierzchni najmu odpowiednio: 16 tys. mkw. i 40 tys. mkw. W obu przypadkach otwarcie planowane jest na koniec 2012 roku.

Województwo Świętokrzyskie

Na koniec pierwszej połowy 2012 roku tylko Ostrowiec Świętokrzyski i Skarżysko-Kamienna posiadały obiekty handlowe o powierzchni min. 5 tys. mkw.
W Ostrowcu Świętokrzyskim znajduje się obiekt o największej powierzchni – Galeria Ostrowiec Świętokrzyski, z wielkopowierzchniowym hipermarketem Tesco. Natomiast w Skarżysku-Kamiennej zlokalizowane jest centrum handlowe Hermes.
Specyficznym miastem, o którym warto wspomnieć w poniższej analizie ze względu na jego atrakcyjność i walory turystyczne jest Sandomierz. Wprawdzie oficjalna liczba mieszkańców plasuje Sandomierz w grupie miast poniżej 30 tys. ludności, to jednak wzmożony ruch turystyczny zwiększa jego atrakcyjność i przyciąga znane marki. W Sandomierzu nowoczesna powierzchnia handlowa koncentruje się głównie w Galerii Sandomierz.
Na 2014 rok planowana jest rozbudowa Galerii Ostrowiec o 12 tys.mkw. w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Pierwsze nowoczesne obiekty handlowe mają powstać w Starachowicach. Znajdująca się w budowie Galeria Kamienna powinna zostać ukończona pod koniec 2012 roku, natomiast w fazie planowania jest centrum handlowe z Tesco, ze wstępnym terminem ukończenia obiektu wyznaczonym na 2014 rok.
Biuro Prawno Finansowe Inwestor planuje rozbudowę CH Hermes w Skarżysku-Kamiennej. Docelowo centrum ma posiadać 9,5 tys. mkw. powierzchni najmu, a druga faza inwestycji ma zostać oddana w pierwszej połowie 2013 roku.

– Województwa we wschodniej części Polski charakteryzują się najniższą wartością siły nabywczej w kraju i w związku z tym planowane w tym regionie inwestycje wymagają szczególnej ostrożności i dopasowania formatu do możliwości lokalnych rynków. Ze względu na niską wartość siły nabywczej dla województw, wartości odnotowane dla analizowanych miast są zawsze wyższe od średniej dla województwa, jednak w większości przypadków niższe od średniej krajowej  – komentuje Dominika Jędrak.
 

Reklama

Galeria Jurajska