Delikatesy Piotr i Paweł

– Polska jest jednym z największych rynków w Europie Centralnej z duży potencjałem zakupowym. Dla sieci, które już działają w kraju polski rynek jest nadal bardzo perspektywiczny– ocenia Klaudia Woźniak, dyrektor działu powierzchni handlowych, Colliers International Polska.

-H&M czy New Yorker, obecne w Polsce od lat, świetnie funkcjonują i stawiają na nowe koncepty. Do debiutu w Polsce cały czas przymierzają się jednak kolejne marki. Colliers współpracuje obecnie z kilkoma firmami, głównie z Europy Zachodniej, które planują pojawić się w naszym kraju. Poszukujemy dla nich pierwszych lokalizacji, głównie w stolicy. Rynek polski jest coraz bardziej konkurencyjny, dlatego nowe marki wchodzą ostrożnie i zazwyczaj rozpoczynają od otwarcia kilku sklepów. Inni, jak np. Kari czy Centro stawiają na odważną ekspansję i uruchamiają kilkadziesiąt sklepów rocznie. W Polsce, podobnie jak na Zachodzie Europy, obserwujemy też spore zainteresowanie ekspansją sieci dyskontowych- powiedziała redakcji retailnet.pl Klaudia Woźniak.

– Ale nie tylko zagraniczne marki prowadzą ekspansję, również polskie sklepy poszerzają swoją działalność o kolejne rynki, szczególnie w sąsiednich krajach takich jak Rosja, Czechy, Węgry czy Słowacja. Dobrym przykładem jest grupa LPP, która parę lat temu otworzyła swoje sklepy w Czechach, na Węgrzech i w Rosji i planuje dalszą ekspansję. Działalność poza granicami kraju zawsze jest dla sieci handlowych wyzwaniem i niewątpliwie wiąże się z pewnym ryzykiem. Dlatego celem ekspansji są głównie kraje Europy Centralnej. 

– Wejście marki na nowy rynek poprzedzone jest dokładnym badaniem rynku. Analizowana jest sytuacja ekonomiczna, siła nabywcza, prognozy rozwoju, stopa bezrobocia oraz konkurencja i grupa docelowa. Od rozpoczęcia analiz do otwarcia pierwszego sklepu mija mniej więcej około 12 miesięcy. Jeśli chodzi o dalszą ekspansję, to bardzo ważna jest tu strategia firmy. Samo znalezienie odpowiedniego lokalu może potrwać nawet  do kilku  miesięcy, w zależności od wielkości lokalu oraz miejsca.