Agata Sekuła, Jones Lang LaSalle

– Zakup łódzkiego centrum Manufaktura przez Union Investment to jedna z najbardziej znaczących i największych transakcji nie tylko na polskim, lecz również europejskim rynku nieruchomości handlowych w 2012- mówi Agata Sekuła, dyrektor działu rynków kapitałowych nieruchomości handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, Jones Lang LaSalle.

-Zawarta umowa potwierdza, że prestiżowe, dobrze zlokalizowane obiekty z pełną ofertą mogą liczyć na nieustające zainteresowanie ze strony inwestorów zagranicznych. To także czytelny sygnał, że Polska, postrzegana jako stabilny rynek, o mocnych podstawach i perspektywach rozwoju, cieszy się dużym zaufaniem ze strony największych graczy nawet w okresie globalnego spowolnienia gospodarczego Union Investment Real Estate GmbH, działający na rzecz otwartego funduszu nieruchomości Unilmmo: Deutschland, sfinalizował zakup łódzkiego centrum handlowo – rozrywkowego Manufaktura. Przejęcie obiektu za 390 mln euro to największa tegoroczna transakcja na rynku nieruchomości handlowych w Polsce- podkreśla Agata Sekuła.

W procesie transakcji kupującemu doradzali eksperci z firm Jones Lang LaSalle i Hogan Lovells.

Swoje udziały w łódzkim centrum sprzedały zarówno Fonciere Euris, Rallye Group, jak i zarządca obiektu Apsys, który będzie kontynuował zarządzanie centrum jeszcze przez co najmniej 10 lat. Na mocy umowy, Union Investment przejęło ponad 91 tys.  z ponad 112 tys. mkw. powierzchni najmu (GLA). Transakcja nie objęła marketu budowlanego Leroy Merlin oraz wielosalowego kina Cinema City, które pozostaną w rękach obecnych właścicieli (odpowiednio Leroy Merlin i Cinema City).

Zlokalizowaną w samym centrum Łodzi Manufakturę odwiedza rocznie około 20 mln klientów, a w jej bezpośredniej strefie zasięgu mieszka około 2,5 mln osób. Kompleks jest największym centrum handlowym w Polsce. Nagrodzone certyfikatem ekologicznym BREEAM in Use centrum obejmuje 2 sklepy wielkopowierzchniowe (Real i Leroy Merlin), ponad 300 lokali handlowych, punktów usługowych i gastronomicznych oraz rozbudowaną część rozrywkową z wielosalowym kinem Cinema City, kręgielnią i centrum zabaw dla najmłodszych. Do grona najemców Manufaktury należą polskie i światowe marki takie jak Saturn, H&M, C&A, Zara, Mango, marki z portfela Grupy LPP, Top Shop czy Van Graaf. Centrum jest w pełni wynajęte.

Otwarta w maju 2006 r. Manufaktura łączy funkcje handlowe i rozrywkowe z rozbudowaną ofertą kulturalną. Historyczny, poprzemysłowy teren obiektu jest miejscem organizacji koncertów, wystaw, pokazów filmowych na świeżym powietrzu. Ogólnodostępny rynek obiektu pełni funkcję miejsca spotkań łodzian i turystów. W Manufakturze działa również Muzeum Fabryki, upamiętniające historię XIX-wiecznego kompleksu przemysłowego, na terenie którego powstało centrum.