Agnieszka Tarajko-Bąk, Jones Lang LaSalle: klienci wolą supermarkety od hipermarketów

Agnieszka Tarajko-Bąk, analityk rynku firmy Jones Lang LaSalle

Agnieszka Tarajko-Bąk, analityk rynku firmy Jones Lang LaSalle

W nowo powstających centrach handlowych coraz częściej miejsce operatora spożywczego zajmują delikatesy zamiast hipermarketów. Czy ta tendencja oznacza, że z centrów handlowych mogą znikać wielkopowierzchniowe markety?

– Sieciowy operator supermarketu bądź hipermarketu spożywczego to kluczowy najemca centrum handlowego będący silnym magnesem przyciągającym klienta i generującym ruch. W przypadku obiektów o regionalnej sile przyciągania elementem niezbędnym jest duży rozpoznawalny operator spożywczy i ta reguła nie ulegnie diametralnej zmianie, jako że zakupy spożywcze nadal dominują w strukturze wydatków polskich gospodarstw domowych – mówi w rozmowie z Retailnet.pl Agnieszka Tarajko-Bąk, analityk rynku z firmy Jones Lang LaSalle.

Specjalistka podkreśla jednak, że przyzwyczajenia klientów ulegają zmianie. Coraz mniej osób bowiem może pozwolić sobie na kilkugodzinne zakupy w hipermarkecie.

– Warto zwrócić uwagę na zmieniające się modele zachowań zakupowych Polaków. Jeszcze kilka lat temu popularność dużych hipermarketów wydawała się niezagrożona. Obecnie na znaczeniu bardzo zyskują mniejsze formaty sklepów, takie jak supermarkety czy dyskonty, jednak ten ostatni format rozwija się przeważnie w formie obiektów wolnostojących. Na wzrost popularności mniejszych formatów ma wpływ nie tylko narastająca niechęć do spędzania kilku godzin na zakupach w sklepach wielkopowierzchniowych, ale również powstawanie nowych, mniejszych formatów centrów handlowych, m.in. centrów typu convenience, strip mall czy też małych parków handlowych. Obiekty tego typu budowane są w średnich i małych miejscowościach, bądź na dużych osiedlach mieszkaniowych większych miast. Mniejszy najemca spożywczy lepiej wpisuje się w profil takiego miejsca. Ich rolą jest raczej zapewnienie oferty spełniającej codzienne potrzeby okolicznej klienteli, niż dostarczenie szerokiego wyboru dóbr i usług, co nadal pozostaje w domenie obiektów o większej skali. Trend ten nie oznacza jednak całkowitego zahamowania rozwoju sieci hipermarketowych, jednak tempo ich powstawania jest zauważalnie wolniejsze niż kilka lat temu – dodaje Agnieszka Tarajko-Bąk.

Trend otwierania supermarketów i delikatesów w centrach handlowych będzie dominować także w 2013 roku.

– W tym roku otworzą się tylko dwa centra handlowe, w których głównym najemcą będzie duży operator spożywczy – Auchan w Łomiankach i Tesco w Galerii Olimpia w Bełchatowie. Dla porównania, 13 nowych obiektów powstałych w 2012 r. to galerie z supermarketem lub delikatesami. Kolejne cztery otworzą się do końca tego roku. Z kolei w 2013 roku 6 z 19 obecnie nowobudowanych centrów handlowych będzie oferować hipermarket w swoim zestawie najemców – dodaje analityk rynku z firmy Jones Lang LaSalle.

 

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016