Jones Lang LaSalle: e-commerce nie zagraża galeriom handlowym

Polacy coraz chętniej kupują w sklepach internetowych

Polacy coraz chętniej kupują w sklepach internetowych

Zdaniem ekspertów Jones Lang LaSalle polski rynek internetowy od kilku lat przeżywa boom. Z raportu firmy wynika, że w 2011 r. odnotowano jego wzrost na poziomie 32 proc., w rezultacie czego 3,1 proc. sprzedaży detalicznej generowane jest obecnie przez e-handel.

Wynik ten jest możliwy dzięki takich czynnikom jak coraz powszechniejszy dostęp do sieci, odpowiednia oferta, bezpieczeństwo oraz atrakcyjność e-zakupów dla konsumentów

– Rozwój sektora e-commerce znacząco wpływa na sposób funkcjonowania obiektów handlowych w regionie CEE, podobnie jak ma to miejsce na rynkach Europy Zachodniej– mówi Kevin Turpin, dyrektor działu badań i doradztwa w Europie Środkowo – Wschodniej w Jones Lang LaSalle.

– Coraz szerszy dostęp do internetu, upowszechnienie smartfonów, tabletów i innych tego rodzaju urządzeń, w połączeniu ze wzrostem popularności portali społecznościowych, przyczyniają się do zmiany zachowań i nawyków współczesnych konsumentów. E-commerce jest nie tylko dodatkowym kanałem zakupowym. Lepszy dostęp do informacji o produkcie dzięki internetowi, sprawia, że dotychczas bierny konsument staje się aktywnym i wymagającym uczestnikiem rynku- mówi Kevin Turpin.

Z danych IAB Polska wynika, że już 74 proc. użytkowników internetu dokonało przynajmniej raz zakupu online, a 20 proc. skorzystało z takiej możliwości w ciągu ostatnich trzech miesięcy (analizy Eurostatu). Tak jak w przypadku większości sektorów, głównym motorem wzrostu rynku handlu internetowego w Polsce są niskie ceny, dlatego dużą popularnością cieszą się tzw. porównywarki cen. W ostatnich latach wzrosło też znaczenie takich czynników jak oszczędność czasu i wygoda wiążąca się z zakupami dokonywanymi drogą elektroniczną.

Jedną z cech charakterystycznych polskiego sektora e-commerce jest fakt, że ponad połowa jego przychodów jest generowana przez popularny serwis aukcyjny Allegro. Wśród produktów najczęściej kupowanych online znajdują się multimedia, sprzęt elektroniczny i ubrania. Zakupy spożywcze zaczynają powoli zyskiwać popularność na rynku dzięki uruchomieniu sklepów online przez największe sieci tradycyjne (np. Auchan, Tesco, E.Leclerc, Piotr i Paweł, Alma). W sektorze odzieżowym większość międzynarodowych sieci albo otworzyło polskie platformy sprzedaży online (np. Zara i C&A) lub włączyło Polskę do centralnie prowadzonych e-sklepów (np. Gap, M&S i New Look).
Kluczowym czynnikiem wzrostu sprzedaży internetowej jest również dostępność różnorodnych, bezpiecznych i szybkich metod płatności.

Pomimo wzrostu, dostęp do internetu w regionie CEE wciąż utrzymuje się na niższym poziomie niż w krajach Europy Zachodniej. Jest to bezpośrednią przyczyną, dla której sektor e-commerce nie rozwija się równomiernie w poszczególnych krajach Europy Środkowo – Wschodniej. Co ciekawe, młodzież wcale nie stanowi najliczniejszej grupy użytkowników sklepów internetowych. Według danych GfK Polonia, największej liczby transakcji dokonują 30- i 40-latkowie. Kobiety na ogół chętniej kupują drogą elektroniczną niż mężczyźni, ale proporcje te wahają się w zależności od kategorii produktów.

Kupujący online szukają okazji cenowych, informacji, korzystają z rekomendacji innych użytkowników, śledzą i porównują ceny. Wskaźnik liczby mieszkańców krajów regionu CEE robiących zakupy przez internet nadal kształtuje się poniżej poziomu w Europie Zachodniej. Pomimo, że dysproporcje te ciągle się zmniejszają, ich całkowite zniwelowanie zajmie jeszcze kilka lat.

 

Reklama

Galeria Jurajska