Jones Lang LaSalle: e-sklepy nie dają poczucia ekskluzywności

e-commerce

e-commerce, shutterstock

Z badania Jones Lang LaSalle wynika, że wpływ odzieżowych e-sklepów na wyniki sklepów tradycyjnych w regionie CEE jest nieznaczny. Klienci uważają płatności online za mało bezpieczne lub obawiają się, że dokonanie ewentualnego zwrotu będzie kłopotliwe.

Część konsumentów pozostaje też nieufna wobec zakupów na odległość, głównie ze względu na brak możliwości przymiarki i sprawdzenia jakości danego produktu.

Jednak w przypadku multimediów, według Jones Lang LaSalle, postępująca w szybkim tempie digitalizacja naraża sprzedawców na spadek zysków. To właśnie tego segmentu w największym stopniu dotyczy tzw. efekt showroomingu (klienci odwiedzają sklep w celu zapoznania się z produktem i porównania ceny, a nie dokonania zakupu).

Eksperci wskazują, że szczególnie ostra konkurencja pomiędzy producentami i dostawcami produktów w internecie dotyczy segmentu RTV/AGD. W związku z tym, że duża część produktów jest ustandaryzowana cena w największym stopniu decyduje o sprzedaży towarów tego typu.

Według analizy- także artykuły dziecięce należą do produktów najczęściej kupowanych w internecie. Powodują to takie czynniki jak wysoki koszt związany z wychowaniem dziecka, brak możliwości wygospodarowania czasu oraz trudności związane z robieniem zakupów z małym dzieckiem. Ponieważ sklepy internetowe są postrzegane jako tańsze, rodzice mają także okazję oszczędzić, nie rezygnując z jakości produktów.

Zakupy spożywcze to sektor e-commerce, w którym jakość odgrywa kluczową rolę. W regionie CEE ten segment rynku znajduje się w różnych fazach rozwoju – od początkowej (Serbia, Rumunia), do zaawansowanej (Czechy i Polska).

W segmencie dom i ogród potencjalni klienci najpierw zapoznają się z produktami w sklepach tradycyjnych, by następnie dokonać zakupu online. Produkty najczęściej kupowane drogą elektroniczną to te, które podlegają standaryzacji, np. materiały budowlane, ceramika i narzędzia.

Osoby dokonujący zakupu biżuterii i luksusowych akcesoriów cenią poczucie ekskluzywności, którego sklep internetowy nie może zapewnić. Zakupy internetowe są kojarzone z wygodą i polowaniem na okazje, co jest niespójne ze sposobem w jaki marki luksusowe chcą być postrzegane przez swoich kluczowych klientów.

Do wzrostu segmentu produktów z kategorii zdrowia i urody przyczyniają się przede wszystkim niskie ceny, a kosmetyki są jednymi z najczęściej wyszukiwanych w porównywarkach cen. Na dłuższą metę, efekt showroomingu może więc stanowić zagrożenie dla luksusowych perfumerii- ocenia w raporcie Jones Lang LaSalle.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016