Wizualizacja CH Serenada
Wizualizacja CH Serenada

Krakowski rynek handlowy z ponad 489 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni znajduje się na przedostatnim miejscu wśród ośmiu największych aglomeracji miejskich. Również wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową, na poziomie 484 mkw. na 1 000 mieszkańców, jest stosunkowo niski (średnia dla głównych aglomeracji wynosi ok. 530 mkw. na 1 000 mieszkańców).

-Jeszcze do niedawna krakowski rynek był zdominowany przez tradycyjne centra handlowe (12 obiektów), dopiero jesienią 2011 roku firma Neinver ukończyła kompleks Futura Park, który łączy dwa nowe na rynku formaty handlowe – centrum wyprzedażowe Factory oraz park handlowy – mówi Agnieszka Winkler, analityk z działu doradztwa i badań rynku Colliers International.

– W centrach handlowych w Krakowie działa obecnie ok. 1250 sklepów. Pod względem oferty handlowej i obecnych najemców najbogatszą ofertę prezentują Galeria Krakowska (ponad 260 sklepów), Bonarka City Center oraz Galeria Kazimierz.

Do planowanych w Krakowie inwestycji handlowych należą m.in. znajdujące się w budowie centrum Auchan w Bronowicach (ok. 60 tys. mkw., ukończenie planowane na drugą połowę 2013), czy projekt firmy Mayland Real Estate – Serenada (ok. 42 tys. mkw.). Deweloper otrzymał już pozwolenie na budowę centrum, a rozpoczęcie prac planowane jest na drugą połowę 2013 roku. W przypadku zrealizowania wspomnianych projektów wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową wzrośnie do ok. 585 mkw. na 1 000 mieszkańców.

Na koniec pierwszej połowy 2012 roku współczynnik pustostanów w centach handlowych w Krakowie wyniósł ok. 4,5 proc. Jest to stosunkowo wysoka wartość na tle największych rynków handlowych w Polsce. Warto jednak zwrócić uwagę, że pomiędzy poszczególnymi obiektami występują znaczne różnice w dostępności powierzchni handlowej. W najpopularniejszych centrach handlowych, takich jak Galeria Krakowska czy Zakopianka, brak jest wolnych lokali.