Jan Mroczka, prezes Rank Progress SA

Planowanie nowych centrów handlowych, zdaniem analityków, wiąże się z coraz większym wysiłkiem i ryzykiem. Przedłużający się czas wynajmu powierzchni handlowych, presja na czynsze i zaostrzone warunki udzielania kredytów inwestycyjnych przez banki to jedne z głównych zmagań z którymi borykają się inwestorzy i najemcy. Na pytanie czy racjonalne jest budowanie nowych obiektów handlowych na polskim rynku i jak obecna sytuacja może wpływać na ich rentowność, inwestorzy odpowiadają z optymizmem.

Zdaniem Jana Mroczki, prezesa zarządu spółki Rank Progress SA, rynek centrów handlowych w Polsce jest jednym z najbardziej atrakcyjnych na świecie.

– Jedną z najciekawszych nisz jest segment małych i średnich miast, gdzie Rank Progress jest liderem. Na dobrze zlokalizowane, przemyślane projekty wciąż jest duży popyt wśród najemców. A na skomercjalizowane w zaawansowanym stopniu centrum handlowe nie ma problemu ze znalezieniem finansowania. Jeśli chodzi o czynsze, to w naszym wypadku sytuacja jest stabilna, a to przekłada się na satysfakcjonującą rentowność należących do nas centrów. Rynek, na którym działamy, ma wciąż potencjał na co najmniej kilka-kilkanaście lat – podkreśla Jan Mroczka.

Więcej opinii liczących się przedstawicieli z branży rynku centrów handlowych w Polsce w najnowszym wydaniu miesięcznika Shopping Center Poland.