Patrycja Dzikowska, Jones Lang LaSalle: sprzedaż Reala wpłynie na stawki czynszu w obiektach handlowych

Patrycja Dzikowska, Jones Lang LaSalle

Patrycja Dzikowska, Jones Lang LaSalle

– Przejęcie przez Grupę Auchan sieci hipermarketów Real to już kolejne zdarzenie na rynku wielkopowierzchniowych hipermarketów spożywczych potwierdzające silny trend konsolidacji– podkreśla Patrycja Dzikowska, associate director w dziale badań i doradztwa, Jones Lang LaSalle.

-Kilkanaście lat temu w Polsce rozwijało się kilka dużych światowych sieci, włącznie z nieobecnymi już u nas Aholdem, Hitem i Geantem. Teraz w segmencie hipermarketów zostaje czterech graczy, z których tylko dwóch w ostatnich czasach podtrzymuje dość dynamiczne tempo rozwoju. Mniejsza liczba operatorów hipermarketów spożywczych oznacza mniej możliwości wyboru dla deweloperów centrów handlowych, zwłaszcza w odniesieniu do obiektów dopiero planowanych. Na pewno nie zostanie ten fakt bez wpływu na stawki czynszu – mówi Patrycja Dzikowska.

– Poprzez przejęcie sieci Real, Auchan wysuwa się na czoło peletonu, pod względem ilości dużych obiektów. W ujęciu geograficznym, sieć pojawi się na wielu rynkach, gdzie dotychczas z różnych względów nie była obecna. Ważny aspekt to również odmienna dla tych dwóch firm specyfika formatów, wielkości powierzchni sklepów, rozpiętości oferty i dotychczasowej strategii rozwoju. Auchan realizuje formaty większe powierzchniowo, z szerszym asortymentem produktowym i w dużej mierze ogranicza się do prowadzenia własnych obiektów, natomiast niewiele z jego sklepów funkcjonuje jako powierzchnie najmowane. Po przejęciu marki Real, działając w sieci obejmującej ponad 80 dużych sklepów, może dojść do kanibalizowania się niektórych lokalizacji. Możemy więc przewidywać, że Auchan zapewne rozpatrzy optymalizację swojego portfela lub zastosuje strategię równoległego rozwoju dla różnych formatów hipermarketów – dodaje Patrycja Dzikowska.

Metro Group podpisała 30 listopada 2012 z francuskim przedsiębiorstwem handlowym Groupe Auchan porozumienie o sprzedaży działalności Real w Europie Wschodniej. Groupe Auchan przejmuje aktywności operacyjne i nieruchomości spółki-córki Metro Group w Polsce, Rumunii, Rosji i na Ukrainie. Cena nabycia wynosi 1,1 mld euro.

 

Tagi:, ,

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016