Karina Kreja, CBRE: nadpodaż powierzchni w 2013 roku

Karina Kreja, dyrektor w dziale badań rynku CBRE

Karina Kreja, dyrektor w dziale badań rynku CBRE

– Miniony rok na rynku centrów handlowych przyniósł szereg nowych zjawisk. Oferta powierzchni handlowych wyraźnie się zmienia. Całkowita podaż nowej powierzchni wyniosła pół miliona metrów kwadratowych powierzchni najmu i pozostaje na niewiele niższym poziomie niż w latach poprzednich – mówi w rozmowie z redakcją Retailnet.pl Karina Kreja, dyrektor w dziale badań rynku CBRE. – Pod względem formatów nastąpił szybki wzrost liczby małych centrów handlowych i centrów sąsiedzkich, często budowanych jako strip-mall, bez wewnętrznej galerii.

Zdaniem dyrektor, w dziale badań rynku CBRE przybywa nowych form centrów handlowych skierowanych do bardziej konkretnego odbiorcy.

– W ostatnich miesiącach otwarte zostały dwa nowe centra wyprzedażowe w Szczecinie i pod Łodzią, a kolejny outlet zostanie otwarty wiosną 2013 roku na warszawskiej Białołęce. Również na wiosnę planowane jest otwarcie oferującego 67 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni najmu parku handlowego Europa Centralna w Gliwicach – dodaje Karina Kreja.

Dyrektor w dziale badań rynku CBRE przewiduje, że ulice handlowe staną się realną konkurencją dla centrów handlowych. To zjawisko będzie miało miejsce tylko w niektórych miastach kraju.

– Oczekuję, że w 2013 roku będziemy obserwować dalsze różnicowanie się dostępnej oferty handlowej, a obok centrów specjalistycznych, małych formatów i repozycjonowania istniejących obiektów, będziemy również mówić o renesansie niektórych ulic handlowych. Brak nowej powierzchni handlowej w śródmiejskich centrach handlowych w miastach takich jak Warszawa, Kraków i Gdańsk przełoży się na wzrost zainteresowania najemców sklepami na ulicach. To jednak będą wyjątki, bo częściej niż z brakiem dostępnej powierzchni handlowej będziemy mieli do czynienia z jej nadpodażą. 2013 rok będzie rokiem najemcy i rosnącej konkurencji w warunkach dojrzałego rynku. Centra handlowe, obecne w Polsce już od 20 lat, muszą coraz aktywniej walczyć o zainteresowanie klienta, który może wybierać pomiędzy coraz szerszą ofertą i wieloma kanałami handlu – twierdzi Karina Kreja z CBRE.

 

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016