CBRE: 1,6 proc. wolnej powierzchni handlowej w stolicy

Warszawa

Warszawa

Choć w większości miast Polski rynek nasycony jest już powierzchniami handlowymi, Warszawa wyraźnie przoduje na tym polu. Według raportu CBRE, odsetek wolnych powierzchni w stolicy wynosi zaledwie 1,6 proc. łącznych zasobów, dostępnych głównie w starszych i słabiej radzących sobie centrach.

Brak wolnych powierzchni handlowych  w Warszawie, zdaniem analityków, powoduje, że najemcy coraz chętniej rozglądają się za lokalami przy głównych ulicach miasta.

Ożywienie dotychczas zapomnianych obszarów handlowych, według analityków rynku, spowodowane jest niemal zerową podażą nowoczesnych obiektów handlowych w stolicy. Zdaniem Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych, na decyzję o wyborze lokalizacji przy głównych arteriach miasta, wpływ mogą mieć także relacje z zarządcami obiektów.

– Często spotykany jest brak dobrych relacji między  wynajmującym, a najemcą, a także brak szacunku w ich wzajemnej współpracy, co może budzić niechęć do wynajmu powierzchni handlowych i w efekcie może wpływać na obniżenie powodzenia obiektu handlowego na rynku lokalnym – mówi Anna Klinowska, prezes Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych. – W miastach, w których nie ma nadmiaru obiektów handlowych, ulice handlowe to bardzo dobra alternatywa dla najemców poszukujących nowych lokalizacji – dodaje A. Klinowska.

Według badań przeprowadzonych przez Savills, w Europie od 2009 roku nastąpił znaczny wzrost inwestycji zlokalizowanych przy głównych ulicach handlowych.  Trend ten będzie się utrzymywał w ciągu następnych kilku lat, co przełoży się  na wzrost liczby transakcji. Już teraz sieci handlowe coraz częściej rozważają wynajem lokali w pasażach ulicznych.

– Wszystkie nasze salony są na razie w galeriach handlowych, ale obecnie mamy 3 oferty uliczne. Mamy nadzieję, że najpóźniej w styczniu uda  nam się otworzyć tam nowe sklepy – mówi Diana Paszkowska, Commercial Director CEE, Centro.

Przypomnijmy, według raportów CBRE, Warszawa jest na 69. miejscu w rankingu najdroższych lokalizacji handlowych na świecie. Stolica posiada ponad 1,3 mln mkw. nowoczesnych powierzchni handlowych, co daje jej pozycję największego ośrodka handlu detalicznego w Polsce. Warszawa jest też z punktu widzenia handlowców najdroższym miejscem w Polsce – stawki czynszu za najwyższej jakości powierzchnie osiągają w stolicy 75 – 90 euro/mkw./miesiąc (za 100-metrowy lokal w dobrym miejscu w jednej z wiodących galerii), natomiast średnie stawki wynoszą 30 – 40 euro/mkw./miesiąc  – wg raportu Lokalizacje handlu detalicznego w Polsce wydanego we wrześniu 2012.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016