Tomasz Fajfer dyrektor finansowy
Tomasz Fajfer dyrektor finansowy

Polski sektor kawowy jest wyceniany na 3,15 mld zł. Do roku 2015 jego wartość ma wzrosnąć nawet do 5,3 mld zł. Rynek, zdaniem przedstawicieli sieci kawiarnianych, jest jednak trudny.

– Rynek jest bardzo wymagający. Rosną koszty prowadzenia kawiarni ze względu na zwiększenie cen surowców i mały do nich dostęp na rynkach lokalnych. Branża boryka się też z wysokimi kosztami najmu w atrakcyjnych lokalizacjach. Wyzwaniem dla całego sektora pozostaje decyzja o podwyżce stawki VAT na napoje kawowe o 15 proc., która wpłynie na decyzje konsumentów i może spowolnić rozwój sektora – mówi Tomasz Fajfer dyrektor finansowy CHI Polska SA.

Zdaniem przedstawicieli spółki CHI Polska, właściciela sieci kawiarni Costa by coffeeheaven, która zadebiutowała w listopadzie 2012 roku, receptą na trudną sytuację może być konsolidacja branży. W tym celu CHI Polska ( firma obecna na polskim rynku od 1999 roku, wcześniej operator sieci coffeeheaven i Costa Coffee) w 2010 roku połączyła się z pochodzącym z Wielkiej Brytanii konsorcjum Costa Ltd, które posiada ponad 2,5 tys. kawiarni w 25 krajach i jest częścią grupy hotelarsko-gastronomicznej Whitbread PLC.

W listopadzie 2012 spółki wprowadziły na polski rynek nową markę – Costa by coffeeheaven będącą połączeniem  dwóch koncepcji kawiarni coffeeheaven oraz Costa Coffee, marki z 40-letnim doświadczeniem na światowym rynku kawiarni.

Proces wprowadzania nowej marki, jak zapowiada zarząd sieci, będzie przebiegał stopniowo. Działające w Polsce  pod marką Costa Coffee kawiarnie stopniowo będą zmieniały się na Costa by coffeeheaven. Rebranding poprzedzony będzie remontem i zmianą wystroju wnętrz kawiarni. Analogicznemu procesowi rebrandingu sukcesywnie poddane będą wybrane kawiarnie coffeeheaven w całej Polsce. Do końca 2012 roku udało się uruchomić około 30 lokali pod nowym szyldem.

Obecnie CHI Polska jest operatorem łącznie ponad 110 kawiarni, w tym Costa by coffeeheaven oraz coffeeheaven. Firma planuje otwieranie nowych lokali oraz rebranding kolejnych kawiarni coffeeheaven. O planach ekspansji w 2013 roku, jak informuje zarząd, zadecydują badania konsumenckie oraz sytuacja rynkowa i związane z nią wyzwania dla całej branży.