Renata Kusznierska, Savills: przyszłością rynku są ekologiczne centra handlowe

Renata Kusznierska, Director, Retail Agency and Property Management firmy Savills

Renata Kusznierska, Director, Retail Agency and Property Management firmy Savills

Każdego roku w Polsce budowane są centra handlowe kolejnych generacji, w oparciu o nowe koncepcje, przy użyciu nowych technologii. W rozmowie z redakcją Retailnet.pl Renata Kusznierska z firmy Savills mówi jakie centra handlowe będą powstawać w obliczu zmieniającego się rynku i ewoluujących oczekiwań klientów.

– Aby spojrzeć w przyszłość nie trzeba dziś szukać daleko. Kierunki rozwoju na rodzimym rynku nieruchomości wyznaczył już sektor budynków biurowych, gdzie od kilku lat wiodącym trendem i myślą przewodnią przyświecającą deweloperom jest zrównoważony rozwój. Temat zielonych centrów handlowych w Polsce nadal raczkuje, pomimo iż są one nowym trendem rozwoju. W Polsce jest już wiele obiektów, z których będziemy korzystać przez kolejne 20 lat. Zdecydowana większość z nich nie była budowana w oparciu o ekologiczne rozwiązania. Dzisiaj te kwestie nabierają istotnego znaczenia i z pewnością będą miały wpływ na relacje pomiędzy wynajmującym i najemcą w przyszłości – mówi Renata Kusznierska, Director, Retail Agency and Property Management firmy Savills.

– Chodzi nie tylko o korzyści ekonomiczne, jakie płyną z wydajności energetycznej. Deweloperzy i zarządcy budynków będą musieli funkcjonować w oparciu o krajowe i europejskie regulacje prawne związane z takimi zagadnieniami jak redukcja emisji CO2 – dodaje specjalistka.

Jej zdaniem istota problemu, wokół którego powstała inicjatywa zielonego budownictwa sprowadza się do efektywnego zarządzania energią. W przypadku centrów handlowych ta kwestia staje się bardziej złożona z uwagi na ilość niezależnych podmiotów funkcjonujących w ramach jednego budynku. Właściciel jest bowiem odpowiedzialny jedynie za niewielką część zużycia, jakie generuje obiekt i jest w stanie w łatwy sposób wdrożyć rozwiązania zmierzające do zwiększenia swojej wydajności energetycznej.

Savills to wiodąca firma doradcza na ogólnoświatowym rynku nieruchomości , zatrudniająca 20 tys. specjalistów w ponad 500 biurach w obu Amerykach, Wielkiej Brytanii, Europie, Afryce, regionie Azji i Pacyfiku oraz na Bliskim Wschodzie. Firma oferuje szeroki zakres profesjonalnych usług doradczych, zarządczych i transakcyjnych klientom na całym świecie.

Firma Savills jest partnerem merytorycznym wiosennej edycji Shopping Center Forum 2013, która odbędzie się 7 marca 2013 roku w Hotelu Hilton w Warszawie. W jednodniowej edycji wiosennej Forum bierze udział 600 uczestników. Więcej informacji na temat wydarzenia na stronie www.scf.retailnet.pl.

 

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska