Karl-Johan Persson, H&M
Karl-Johan Persson, H&M

– H&M ma w planach dalszą ekspansję na rynku odzieżowym. Ubiegły rok w porównaniu z 2011 rokiem był pełen wyzwań. Udało nam się jednak zwiększyć sprzedaż o 11 procent w walucie lokalnej i o jeden procent w porównywalnych jednostkach. Dowodzi to, że klienci doceniają kolekcje oferowane przez firmę H&M – informuje Karl-Johan Persson, CEO firmy H&M.

– Powiększyliśmy swoje zyski o miliard koron szwedzkich, co stanowi wzrost o 7 procent w stosunku do ubiegłego roku. Udało nam się to osiągnąć pomimo negatywnych skutków dużych inwestycji długoterminowych i efektu przeliczenia walut. Naszym celem w tym roku jest pojawienie się na nowych rynkach, otwarcie kolejnych sklepów internetowych, rozszerzenie asortymentu i oczywiście wprowadzenie nowej marki & Other Stories. Wiąże się to z kosztownymi inwestycjami, ale zdajemy sobie sprawę, że to rozsądne posunięcie, prowadzące do dalszego rozwoju firmy. Inwestycje te wzmocnią pozycję H&M na rynku – dodaje prezes H&M.

W 2012 roku grupa H&M otworzyła 304 nowe sklepy. Firma otworzyła w tym czasie placówki na pięciu nowych rynkach i utworzyła 10 tysięcy kolejnych miejsc pracy. Największą sprzedaż firma odnotowała w krajach takich jak: USA, Kanada, Chiny i Rosja. Dobre wyniki firma osiągnęła również w: Bułgarii, na Łotwie, w Malezji, Tajlandii i Meksyku.

– Dziś możemy pochwalić się  liczbą ponad 2800 sklepów na 48 rynkach. Zatrudniamy łącznie ponad 104 tys. pracowników. Silne tempo rozwoju naszej firmy będzie kontynuowane w 2013 roku. W tym czasie planujemy otworzyć 325 nowych sklepów. To oznacza, że będziemy otwierać nowy sklep właściwie codziennie. W 2013 roku najwyższe tempo rozwoju będzie dotyczyć takich rynków jak Chiny i USA. H&M pojawi się też po raz pierwszy w Chile, Estonii, na Litwie, w Serbii i Indonezji – twierdzi Karl-Johan Persson.

Wzmożona ekspansja będzie także dotyczyć takich krajów jak: Polska, Rosja, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy i Francja. W  pierwszej połowie 2013 roku H&M otworzy swój premierowy sklep w Ameryce Południowej w Santiago de Chile. Jesienią rozpoczną działalność pierwsze sklepy na Litwie. Również jesienią zaczną działać sklepy w Estonii, Serbii i Indonezji. Latem 2013 r. H&M planuje wprowadzić na rynek sklep on-line w USA.

Plany ekspansji obejmują nie tylko flagową markę H&M, ale także brandy: COS, Monki, Weekday i Cheap Monday. Wiosną 2013 roku zostaną otwarte pierwsze sklepy COS w Norwegii i Dubaju. Marki Monki i Weekday pojawią się w Japonii i we Francji (Paryż). Jesienią w Paryżu również zostanie otwarty salon Cheap Monday. Na 18 rynkach będzie prowadzona sprzedaż internetowa sieci Weekday. Firma planuje także dalszy rozwój sieci salonów H&M Home.

Zapowiadany od kilku miesięcy debiut nowej marki grupy H&M nastąpi za kilka miesięcy. Wiosną zostanie otwartych 7 pierwszych sklepów & Other Stories w Europie. Produkty marki będą również sprzedawane w 10 europejskich krajach.

Pierwsze salony marki zostaną otwarte w Barcelonie, Berlinie, Kopenhadze, Londynie, Mediolanie, Paryżu i Sztokholmie. Sklepy online & Other Stories będą działać w: Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. H&M nie podaje żadnych informacji na temat otwarcia pierwszego sklepu w Polsce oraz możliwości zakupów internetowych w naszym kraju.

W 2012 roku sprzedaż sieci odzieżowej H&M w Polsce wyniosła prawie 2,95 mld koron szwedzkich. Tym samym grupa H&M zanotowała w Polsce wzrost sprzedaży o 7 procent. 2012 rok sieć H&M zamknęła w Polsce z liczbą 103 salonów. 14 placówek otwarto właśnie w roku ubiegłym. W 2012 roku nie zamknięto też żadnego działającego wcześniej sklepu sieci.

W samym IV kwartale sprzedaż w Polsce wyniosła 800 mln koron szwedzkich i wzrosła w ujęciu rocznym o 5 proc. (6 proc. w walucie lokalnej).

W 2012 roku sprzedaż całej grupy, na wszystkich rynkach, poszła w górę o 11 proc. i wyniosła 120,79 mld koron szwedzkich. Sprzedaż w porównywalnej liczbie sklepów wzrosła zaś o 1 proc. Zysk sięgnął 71,871 mld koron szwedzkich i zwiększył się o 7 proc.

Grupa H&M poza flagową marką H&M obejmuje także brandy: COS, Monki, Weekday and Cheap Monday, H&M Home. Firma przygotowuje się też do otwarcia pierwszych salonów & Other Stories. Grupa H&M posiada ponad 2800 sklepów na 48 rynkach i zatrudnia ponad 104 tys. pracowników.