Wizualizacja Galerii Amber

W miastach liczących od 50 tys. do 100 tys. mieszkańców podaż powierzchni najmu w małych formatach handlowych wynosi około 173 tys. mkw. i stanowi ponad 15 proc. całkowitej powierzchni handlowej na tych obszarach. W ciągu najbliższych lat spodziewany jest znaczący wzrost podaży tej powierzchni. Inwestycje zapowiedziały już między innymi: Atut, Czerwona Torebka, Dekada, Family Point, Multibox, STOP.SHOP czy też Vis a Vis – czytamy w raporcie DTZ Insight: Polska – małe formaty handlowe.

Małe formaty handlowe to sektor rynku nieruchomości handlowych cieszący się rosnącym zainteresowaniem ze strony konsumentów, poszukujących możliwości zaoszczędzenia czasu i pieniędzy. Przyciągają też uwagę najemców, którzy chcą zoptymalizować koszty najmu powierzchni oraz deweloperów chcących zdywersyfikować swoją działalność i inwestować w projekty, które nie wymagają dużego wkładu finansowego i których wynajem nie zajmuje dużo czasu.

Rozwój tego rynku to następstwa aktualnej sytuacji na rynkach finansowych, a także dowód na dojrzewanie polskiego rynku nieruchomości handlowych. Sieci handlowe i deweloperzy szybko identyfikują pojawiające się trendy i dopasowują swoją ofertę do wymagań konsumentów zagospodarowując kolejne rynkowe nisze. Jednym z takich trendów są zmieniające się zwyczaje zakupowe konsumentów, którzy artykuły pierwszej potrzeby wolą kupować szybko (w drodze z pracy do domu) w mniejszych obiektach niż spędzać dużo czasu w dużych centrach handlowych.

– Dzięki małym formatom handlowym zarówno sieci handlowe, jak i deweloperzy mogą być obecni na rynkach, na których istnieją już duże centra handlowe i nie konkurować z nimi lub działać tam gdzie powstanie dużych obiektów handlowych jest nieuzasadnione ekonomicznie z powodu niewystarczającej liczby mieszkańców lub ich niskich dochodów – mówi Anna Staniszewska, Dyrektor Działu Doradztwa i Analiz Rynkowych firmy DTZ.

– To pierwsze badanie na polskim rynku, które segmentuje obiekty zaliczane do tego sektora. Mały format definiujemy, jako niewielki obiekt handlowy powstały po roku 1990 o powierzchni wynajmowalnej, nieprzekraczającej 5 tys. mkw., w którym mieści się 5 lub więcej sklepów lub punktów usługowych. Segmentację obiektów przygotowaliśmy biorąc pod uwagę szereg charakterystycznych dla poszczególnych rodzajów tych nieruchomości cech: układ powierzchni, funkcję, charakterystykę obiektu, rodzaj najemców oraz lokalizację – wyjaśnia Anna Staniszewska.

W raporcie DTZ małe obiekty handlowe zostały podzielone na: osiedlowe centra handlowe (convenience centres), małe śródmiejskie centra handlowe (small city centre retail schemes), małe lokalne centra handlowe (small local retail schemes) oraz małe parki handlowe (strip malls).

Pełna wersja raportu: dtz-insight-focus-on-convenience-1