Colliers International: w 2013 będą powstawać głównie duże centra w największych miastach

Centrum handlowe

Centrum handlowe

Według raportu firmy Colliers International w 2012 roku deweloperzy ukończyli 485,6 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, co stanowi spadek o ok. 22 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.

Nowa podaż zdominowana była przez mniejsze obiekty handlowe o powierzchni najmu nieprzekraczającej 35 tys. mkw . Jedynym większym centrum handlowym oddanym do użytku była ukończona w listopadzie 2012 roku Galeria Rzeszów (42 tys. mkw. najmu).

Jak informuje Colliers International ponad 30 proc. nowej podaży oddano do użytku w 8 największych polskich aglomeracjach, a blisko 60 proc. w miastach małej i średniej wielkości (poniżej 200 tys. mieszkańców). Na polskim rynku handlowym pojawili się nowi deweloperzy centrów wyprzedażowych. Pierwsze centra tego formatu zostały ukończone w Szczecinie (Outlet Park Szczecin, Echo Investment) oraz w Rzgowie pod Łodzią (Ptak Outlet, Centrum Targowe Ptak SA).

Z danych Colliers wynika, że na koniec roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce osiągnęła 9,17 milionów mkw. Polski rynek handlowy w 2012 roku wzbogacił się o nowe międzynarodowe marki, m.in. amerykańskie sieci Victoria’s Secret, Bath&Body Works i American Eagle Outfitters czy skandynawską markę COS należącą do sieci H&M.

Istotnym trendem w ubiegłym roku w centrach handlowych było pojawienie się tzw. pop-up shops, czyli sklepów tymczasowych, otwartych w danym miejscu przez określony czas. Taka forma pozwala na rozpoznanie rynku i przeważnie wybierana jest przez nowe marki oraz młodych projektantów (np. PopUp Shop Bohoboco i Loft37.pl oraz Pop-Up Store Blessus w Starym Browarze, czy butik Łukasza Jemioła w Manufakturze.

Jak informuje Colliers współczynnik powierzchni niewynajętej w największych aglomeracjach miejskich nie przekroczył 5 proc. Najmniej dostępnej powierzchni znajduje się w Warszawie i Szczecinie.

Obecnie w budowie znajduje się blisko 800 tys. mkw. powierzchni handlowej. W związku z wysoką aktywnością deweloperów przyrost podaży w 2013 roku będzie wyższy od poziomu odnotowanego w roku 2012 i szacuje się, że wyniesie ok. 600 tys. mkw.

Deweloperzy ponownie zwracają się w stronę większych miast, szukając w nich luk do zagospodarowania, czy to pod względem lokalizacji, czy uzupełnienia oferty lub zróżnicowania formatu handlowego.

Według Colliers w przeciwieństwie do poprzedniego roku, wiele centrów handlowych planowanych na 2013 rok jest dużymi obiektami o powierzchni najmu przekraczającej 50 tys. mkw. Z drugiej strony odnotowuje się wzrost zainteresowania małymi centrami osiedlowymi, stwarzającymi możliwość. wygodnych i szybkich zakupów, o lokalnym zasięgu.

Największymi obiektami, które mają być otwarte w 2013 roku są min. Europa Centralna w Gliwicach (67 tys. mkw.), Galeria Bronowice w Krakowie (ok. 60 tys. mkw.), Poznań City Center w Poznaniu (58 tys. mkw.), Galeria Katowicka w Katowicach (50,5 tys. mkw.) oraz rozbudowywane centrum handlowe Wzgórze w Gdyni.

Część najemców zapowiada otwarcia kolejnych sklepów w nowych lokalizacjach, m.in. intensywny rozwój ma w planach Grupa LPP, która w marcu 2013 roku wprowadza na rynek nową markę Sinsay. Najemcy różnicują również sposoby dotarcia do klientów, m.in. poprzez rozwój sprzedaży internetowej oraz szukają możliwości urozmaicenia oferty poprzez wprowadzanie nowych konceptów swoich sklepów (np. nowy koncept sieci Douglas – otwierane w formie wyspy Douglas Beauty Studio).

W 2013 roku czynsze typu prime w najlepszych lokalizacjach handlowych powinny być relatywnie stabilne. Spadek stawek czynszowych spodziewany jest w centrach mniej popularnych, starszej generacji oraz mniej korzystnie położonych. Obecnie rynek handlowy w Polsce jest rynkiem najemcy, którzy korzystając z tego faktu rewidują czynsze sprzed kilku lat.

Presje na czynsze oraz przedłużony okres komercjalizacji nowych obiektów mogą przełożyć się na wzrost współczynnika pustostanów na wybranych rynkach.

Reklama

Galeria Jurajska