CBRE: najemcy wciąż zainteresowani powierzchnią handlową w Warszawie

Warszawa

Warszawa

Mimo, że w stolicy jest obecnie w budowie ponad 68 tys. mkw. nowoczesnych powierzchni handlowych w sześciu nowych obiektach, w 2012 roku zostało oddanych do użytku tylko 29 tys. mkw. w dwóch centrach handlowych na obrzeżach aglomeracji warszawskiej. W odpowiedzi na wysoki niezaspokojony popyt, oferta powierzchni handlowych w stolicy zwiększy się w nadchodzących latach – informuje w raporcie spółka CBRE.

Planowane inwestycje to m.in. obiekty w Wilanowie oraz dzielnicy Białołęka, a także Hala Koszyki i praski Koneser. Warszawski rynek oferuje też znaczące nisze rynkowe dla konceptów takich jak parki handlowe (szczególnie na południowym wschodzie aglomeracji) czy małe galerie osiedlowe w istniejących i nowo budowanych dzielnicach mieszkaniowych.

– Mimo, że w ostatnim czasie obserwujemy spowolnienie wzrostu popytu, Warszawa, z największą w Polsce liczbą zamożnych konsumentów i znaczącymi niszami rynkowymi, jest uznawana za miasto z największym potencjałem. Choć w stolicy mamy już 1,35 miliona mkw. nowoczesnych powierzchni handlowych, to warszawski rynek powierzchni handlowych nadal charakteryzuje się znaczącą przewagą popytu nad podażą – powiedziała Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE w Polsce.

Odsetek wolnych powierzchni handlowych w Warszawie kształtuje się na niskim poziomie 2,6 proc., choć wzrósł on znacznie od połowy 2011 roku, kiedy wynosił około 1,6 proc. Powierzchnie w najlepszych obiektach, takich jak Złote Tarasy, Arkadia i Galeria Mokotów są nadal najbardziej poszukiwane przez wielu najemców i praktycznie nie ma tam wolnych powierzchni. Coraz więcej typowych najemców centrów handlowych, którym nie udało się znaleźć lokali w wiodących centrach, rozważa otwarcie sklepów przy ulicach handlowych. Efektem tego jest zauważalna poprawa kondycji tych ulic, a szczególnie rosnąca popularność ul. Mokotowskiej i pl. Zbawiciela, gdzie powstaje coraz więcej butików i sklepów oferujących dobra luksusowe. Najemcy ci często świadomie przedkładają taką lokalizację nad obecność w centrum handlowym. Obecnie mieszczą się tam butiki takie jak Mokobelle, Lilou, cocktail’me, Zień, Tomasz Ossolinski, Rina Cossack, Robert Kupisz, Bohoboco, a także Batycki oraz Loft37.
Warszawa pozostaje najdroższym miejscem dla handlu detalicznego w Polsce, a stawki wyjściowe w wiodących centrach handlowych oraz na ulicach handlowych osiągają 90 – 95 EUR/m.kw./ miesiąc i wykazują tendencję wzrostową. W przypadku średnich stawek w najlepszych lokalizacjach, utrzymujących się na poziomie 30 – 45 euro/mkw./miesiąc, widoczna staje się presja na ich obniżenie.

CBRE to firma doradcza działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych. Ma ona siedzibę główną w Los Angeles, zatrudnia około 34 tys. pracowników i obsługuje inwestorów, właścicieli oraz najemców nieruchomości.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska