Renata Kusznierska, Savills: nowe rozwiązania w zakresie oszczędności energii stały się trendem

Renata Kusznierska, Savills

Renata Kusznierska

Zużycie energii elektrycznej przyczynia się do wytworzenia 30 proc. całości dwutlenku węgla emitowanej wskutek działalności człowieka. Duży udział w tym procesie mają nieruchomości komercyjne, a więc także centra handlowe.

– Według brytyjskich i amerykańskich badań, generują one 18 proc. całkowitej emisji, z czego 21 proc. przypada konkretnie na branżę retail, bez uwzględnienia emisji powstającej podczas podróży do i z centrum handlowego. Jeśli weźmiemy pod uwagę drogę, jaką przebywają klienci jadący na zakupy, a także pracownicy sklepów docierający codziennie do pracy i cały łańcuch dostaw towarów, to sektor retail będzie pośrednio odpowiedzialny także za dużą część emisji CO2 generowanej przez usługi transportowe. Pytanie o możliwość ograniczenia zużycia energii nasuwa się samo – mówi w rozmowie z redakcją Retailnet Renata Kusznierska, dyrektor działu powierzchni handlowych i zarządzania nieruchomościami firmy Savills.

Branża handlowa jest szczególnie narażona na skutki podwyżek kosztów energii, a co za tym idzie powinna być bardziej zainteresowana szukaniem oszczędności.

– Istotna jest relacja pomiędzy wzrostem wydatków na pokrycie rachunków za energię i wzrostem marży handlowej. Koszty operacyjne mają przełożenie na ceny towarów, a w efekcie na postrzeganie marki przez klientów – dodaje Renata Kusznierska.

– Z tego samego powodu oszczędności poszukują właściciele centrów handlowych, którzy modernizują swoje budynki w związku z wymaganiami stawianymi przez potencjalnych najemców, dotyczącymi wysokości opłat eksploatacyjnych. Poszukiwanie nowych rozwiązań w zakresie oszczędności energii staje się trendem, ponieważ ma uzasadnienie ekonomiczne. – twierdzi Kusznierska.

Savills to wiodąca firma doradcza na ogólnoświatowym rynku nieruchomości , zatrudniająca 20 tys. specjalistów w ponad 500 biurach w obu Amerykach, Wielkiej Brytanii, Europie, Afryce, regionie Azji i Pacyfiku oraz na Bliskim Wschodzie. Firma oferuje szeroki zakres profesjonalnych usług doradczych, zarządczych i transakcyjnych klientom na całym świecie.

Firma Savills jest partnerem merytorycznym wiosennej edycji Shopping Center Forum 2013, która odbędzie się 7 marca 2013 roku w Hotelu Hilton w Warszawie. Więcej informacji na temat wydarzenia na stronie www.scf.retailnet.pl.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016