Colliers: Poznań i Wrocław to stosunkowo stabilne rynki handlowe

Centrum handlowe

Centrum handlowe

Z analizy firmy Colliers International wynika, że w 2012 roku deweloperzy ukończyli 485,6 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, co stanowi spadek o ok. 22 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Warszawie wynosi ponad 1,35 mln mkw., co czyni ten rynek największym w Polsce.

Górny Śląsk jest drugim pod względem wielkości rynkiem nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce. Całkowita podaż wynosi 945 tys. mkw. Natomiast Trójmiasto to trzeci co do wielkości rynek nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce.

Według Colliers na koniec 2012 roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Poznaniu wyniosła 520 tys. mkw. , z czego blisko 15 proc. stanowią specjalistyczne galerie. Aktualnie w fazie budowy znajdują się dwa tradycyjne centra handlowe – galeria handlowa Poznań City Center (58 tys. mkw.) połączona z dworcem kolejowym oraz mały wielofunkcyjny obiekt Galeria MM (ok. 5 tys. mkw. powierzchni handlowej). Rynek handlowy w Poznaniu jest stosunkowo stabilny, a współczynnik powierzchni niewynajętej kształtuje się na poziomie 2,3 proc. Czynsze typu prime wynoszą około 48 euro/mkw. powierzchni, jednak w związku z wysokim poziomem planowanej podaży stawki mogą ulec obniżeniu.

Z danych Colliers wynika, że we Wrocławiu wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową kształtuje się na poziomie ok. 720 mkw./1 tys. mieszkańców, co czyni miasto liderem pod względem nasycenia wśród największych aglomeracji w Polsce. Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej wynosi 560 tys. mkw. Około 90 tys. mkw. stanowią specjalistyczne centra handlowe. W 2012 r. zostało oddane do użytku jedno centrum handlowe – Sky Tower (25 tys. mkw.). Aktualnie we Wrocławiu nie ma żadnych projektów w budowie, w związku z czym rynek ten powinien być stosunkowo stabilny w 2013 roku.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016