KPMG: Polacy kupują produkty luksusowe głównie w sklepach monobrandowych

Salon Gucci

Salon Gucci

Z badań KPMG dotyczących rynku dóbr luksusowych można wyciągnąć wniosek, że pomimo spowolnienia gospodarczego w Polsce i kłopotów niektórych krajów ze strefy euro, rynek dóbr luksusowych systematycznie się rozwija.

W 2012 roku zwiększyła się liczba osób zamożnych i bogatych oraz rośnie ich dochód w części przeznaczany na dobra luksusowe, co powoduje dalszy wzrost rynku dóbr luksusowych. Przyczynia się do tego również większa dostępność marek luksusowych w Polsce, dzięki czemu konsumenci nie muszą tak często jak jeszcze kilka lat temu wyjeżdżać w ich poszukiwaniu za granicę.

W ostatnich dniach przedstawiciele grupy LVMH potwierdzili informację, że w Polsce zostanie otwarty do końca czerwca pierwszy salon jednej z najbardziej luksusowych marek – Louis Vuitton. Coraz częściej pojawiają się informacje, że rozwój rynku dóbr luksusowych w Polsce obserwowany jest także przez firmy, do których należą takie marki jak Chanel czy Dior.

Jak wynika z raportu KPMG kluczową grupę nabywców dóbr luksusowych stanowią osoby zamożne i bogate – w 2012 roku w Polsce było ich ponad 750 tys., a ich łączny dochód do dyspozycji osiągnął 130 mld zł rocznie. Ponad połowa badanych najczęściej kupuje dobra luksusowe w sklepach monobrandowych.

Według firmy prawdopodobne jest, że obserwowany w ostatnich latach trend wzrostowy będzie kontynuowany, szczególnie po 2013 roku. Szacuje się, że w 2015 roku w Polsce może mieszkać nawet 839 tys. osób zamożnych i bogatych, a ich roczny dochód do dyspozycji zbliży się do 160 mld zł. Obok osób zamożnych i bogatych funkcjonuje w Polsce duża grupa osób aspirujących do zamożności, o dochodach ponadprzeciętnych (3,7 – 7,1 tys. zł brutto), które pozwalają na okazjonalne zakupy dóbr luksusowych o mniejszej wartości. W 2015 roku w Polsce może mieszkać nawet 2,2 mln osób aspirujących, zaś ich łączny dochód do dyspozycji sięgnie 113 mld zł.

Dla Polaków o ponadprzeciętnych dochodach najważniejszymi atrybutami marki luksusowej są: wysoka jakość, prestiż, bogata tradycja oraz reprezentowane przez nią wartości. Dla prawie 90 proc. badanych osób to właśnie jakość jest głównym czynnikiem decydującym o zakupie dóbr luksusowych. Z kolei blisko 30 proc. badanych przy zakupie kieruje się opiniami o marce i bierze pod uwagę rekomendacje znajomych. Co czwarty badany zaznaczył, że jednym z powodów nabywania dóbr luksusowych są wartości reprezentowane przez daną markę.

Zdaniem uczestników badania cena luksusowego samochodu zaczyna się od 180 tys. zł. Kwota, od której za luksusowy można uznać zegarek, to ponad 9 tys. zł (zegarek męski) lub 7 tys. zł (zegarek damski). Cena luksusowego naszyjnika to minimum 8,8 tys. zł. luksusowy garnitur męski powinien kosztować blisko 4,5 tys. zł, buty męskie – 1,4 tys. zł, zaś buty damskie – 1,5 tys. zł.

Jak wynika z analizy KPMG w ciągu ostatniego roku najczęściej nabywanymi dobrami luksusowymi przez Polaków o ponadprzeciętnych dochodach były perfumy, których zakup deklarowało aż 58 proc. badanych. Kolejnymi najczęściej kupowanymi dobrami były odzież (43 proc. respondentów), obuwie (42 proc.) i alkohole (39 proc.). Na zakup samochodu luksusowego zdecydowało się 23 proc. respondentów, zaś domu lub apartamentu – 9 proc.

Z danych KPMG wynika, że znajomość marek odzieży luksusowej jest w Polsce wciąż stosunkowo mała, szczególnie w porównaniu z markami motoryzacyjnymi. Badanie znajomości kluczowych globalnych marek odzieży luksusowej wykazało, że najlepiej rozpoznawalną marką z tego segmentu jest Armani (ponad 90 proc. badanych). Innymi dobrze rozpoznawalnymi firmami odzieżowymi są Gucci, Chanel, Dior, Prada, Versace, Hugo Boss oraz Dolce & Gabbana (rozpoznawalność ponad 80 proc.).

Według badanych najbardziej prestiżowymi markami luksusowej odzieży są te o ugruntowanej, wieloletniej tradycji: Versace, Armani i Prada. Jako stosunkowo mniej prestiżowe spośród badanych marek oceniono marki Fendi oraz Escada. Różnice w ocenie prestiżu badanych marek były jednak stosunkowo małe.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016