Renata Kusznierska, Director, Retail Agency and Property Management firmy Savills
Renata Kusznierska, Director, Retail Agency and Property Management firmy Savills

Zdaniem specjalistów firmy Savills, wielu najemców decydując sie na wybór lokalizacji nie traktuje priorytetowo kwestii ekologicznych. Dotyczy to przede wszystkim mniejszych firm i najemców działających lokalnie. Najemcy ci często uważają, że jest to nieopłacalne i drogie.

Firmy międzynarodowe coraz częściej podejmują kwestie zrównoważonego rozwoju w ramach kreowania swojej strategii biznesowej. Taka praktyka jest impulsem dla właścicieli centrów handlowych, by poszukiwać i wdrażać rozwiązania zwiększające atrakcyjność nieruchomości pod względem kosztów użytkowania powierzchni.

– Do najbardziej popularnych przedsięwzięć należy  planowanie rozwiązań komunikacyjnych i ułatwianie klientom dostępu do obiektu handlowego za pomocą środków transportu publicznego. Nowym trendem jest stosowanie zielonych dachów, dzięki którym zatrzymywane wody opadowe mogą zostać wykorzystane w instalacjach kanalizacyjnych i tryskaczowych. Minimalizacja kosztów zużycia energii może natomiast zostać osiągnięta poprzez wykorzystanie źródeł energii odnawialnej – mówi w rozmowie z redakcją Retailnet Renata Kusznierska, dyrektor działu powierzchni handlowych i zarządzania nieruchomościami firmy Savills.

Dzięki odpowiedniemu podejściu na etapie projektowania, nowe centrum handlowe może być o wiele bardziej ekologicznie zrównoważone i stwarza możliwości szybkiego zwrotu dodatkowo poniesionych nakładów finansowych.

– Jeszcze ważniejszy jest jednak sposób późniejszego wykorzystania budynku przez jego najemców. Jest to czynnik, na który wynajmujący nadal mają ograniczony wpływ, mogąc oddziaływać na swych partnerów poprzez kampanie edukacyjne, bądź wprowadzić konkretne zapisy do umów najmu tak jak dzieje się to w Wielkiej Brytanii – dodaje Renata Kusznierska.

Część inwestorów uważa, że w przeciągu kolejnych kilku lat zrównoważony rozwój zyska na znaczeniu także z komercyjnego punktu widzenia.

– Oczekują, że nie tylko uczyni ich nieruchomości bardziej atrakcyjnymi dla najemców, przez co nie będzie wakatów, ale również pozwoli na podniesienie stawek czynszowych, opóźni proces starzenia się budynku i w efekcie zwiększy wartość inwestycji. Za parę lat „zielone centra handlowe” będą standardem na Polskim rynku, dlatego tak wiele obiektów stara się o certyfikaty nawet już po wybudowaniu centrum, żeby chociaż w jakimś stopniu dopasować się do nowoczesnego trendu na świecie – twierdzi dyrektor działu powierzchni handlowych i zarządzania nieruchomościami firmy Savills.