Cushman & Wakefield: nowe sieci handlowe bardzo ostrożnie wchodzą na polski rynek

Centrum Handlowe

Centrum Handlowe

Z analizy firmy Cushman & Wakefield wynika, że rozwój rynku nieruchomości handlowych w Polsce w 2012 r. był wolniejszy niż w latach ubiegłych ze względu na niepewną sytuację na globalnych rynkach kapitałowych. Mimo to zanotowano w kraju wzrost całkowitej nowoczesnej powierzchni handlowej do poziomu 11 mln mkw. Łącznie w ubiegłym roku zbudowano 550 tys. mkw. GLA nowoczesnej powierzchni handlowej.

Największe obiekty oddane do użytku w pierwszej połowie roku to Korona Kielce i NoVa Park Gorzów Wielkopolski, w drugiej zaś – Galeria Rzeszów. Deweloperzy skoncentrowali się jednak na popularnych wśród najemców i konsumentów niewielkich obiektach handlowych – liczne kameralne centra powstały w mniejszych i średnich miastach, np. w Grudziądzu (Alfa), w Bełchatowie (Galeria Olimpia), Ciechanowie (Marcredo Center), Starachowicach (Galeria Kamienna), Kędzierzynie-Koźlu (Odrzańskie Ogrody) czy w Sieradzu (Dekada). Otwarto również dwa centra wyprzedażowe – w Szczecinie i Łodzi.

Według C&W w 2012 r. można było zaobserwować zmianę strategii handlowej właścicieli niektórych centrów, którzy wobec wzrastającej konkurencji skoncentrowali się na ofercie przeznaczonej dla ściśle określonej grupy konsumentów. Przykładem może być warszawski Klif, który po modernizacji elewacji i zmianie składu najemców stał się centrum dla zdecydowanie zamożniejszych klientów.

Zważywszy na poziom popytu na powierzchnie handlowe w Polsce, większość rynku wykazuje oznaki nasycenia. Sieci handlowe osiągnęły zakładany udział w rynku i spowolniły tempo ekspansji. Sieci handlowe skupiają się na najbardziej dochodowych lokalizacjach, optymalizują swoje portfele. Obserwuje się nowe wejścia na rynek polski, ale są to raczej ostrożne inwestycje. W wielu sektorach następują procesy konsolidacji rynku, czego niedawnym przykładem może być kupno hipermarketów Real przez francuską sieć Auchan. Wśród nowo budowanych centrów handlowych obiekty wynajęte w 100 proc. są rzadkością. Stopa pustostanów w Polsce utrzymuje się w przedziale 1,5–5 proc.

W 2013 r. łączna podaż powierzchni handlowej na rynku wyniesie 750 tys. mkw. GLA. Według szacunków Cushman & Wakefield w kolejnych 2 latach nastąpi jednak zmniejszenie oferowanej powierzchni. Obserwować będziemy rozwój raczej jakościowy niż ilościowy – dominować będą modernizacje i rozbudowy obiektów. Deweloperzy zagospodarują nowe obszary inwestycyjne, np. duże węzły komunikacyjne, lokalizacje w sąsiedztwie węzłów autostradowych, niezabudowane tereny w ścisłych centrach miast lub położone  w rozwijających się osiedlach mieszkaniowych. W 2013 r. nowe centra handlowe zostaną otwarte głównie w największych aglomeracjach (Galeria Katowicka, Poznań City Center, Wzgórze Gdynia – II faza, Galeria Bronowice Kraków, Europa Centralna Gliwice, Atrium Felicity Lublin).
W Warszawie natomiast już w pierwszym kwartale będzie można zrobić zakupy w nowym centrum wyprzedażowym – Factory Annopol.

Jak twierdzą specjaliści z firmy C&W biorąc pod uwagę nadchodzący spadek podaży i selektywny popyt na rynku nieruchomości handlowych w Polsce, możemy spodziewać się w najbliższych latach stabilizacji wysokości czynszów. Zróżnicowanie pomiędzy obiektami pierwszo- i drugorzędnymi widoczne będzie w skali stawek najmu. W najlepszych centrach handlowych najwyższe stawki nadal będą osiągały poziom 75–85 euro/mkw./miesiąc, w przeciwieństwie do drugorzędnych obiektów, których właściciele będą musieli prowadzić elastyczną politykę czynszową, zabezpieczać budżet na kontrybucje finansowe i aranżacje powierzchni. Wobec pogarszającej się koniunktury gospodarczej coraz ważniejsze stają się dla najemców całkowite koszty najmu, optymalizacja zarządzania kosztami eksploatacji i wprowadzenie rozwiązań oszczędnościowych.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016