Mariusz Rutowicz, Matras: aktywnie poszukujemy nowych lokalizacji

Mariusz Rutowicz

Mariusz Rutowicz

– Większość z 20-30 zaplanowanych księgarń zostanie otwartych w centrach i galeriach handlowych. Natomiast chcę podkreślić, że jesteśmy otwarci jeśli chodzi o lokalizację. W ciągu najbliższego czasu zdecydujemy o wyborze i akceptacji przedstawianych nam propozycji lokalizacyjnych. Sami także aktywnie szukamy dogodnych miejsc – powiedział w rozmowie z portalem Retailnet Mariusz Rutowicz, prezes zarządu Matras SA.

Matras SA, polski dystrybutor książek, jest właścicielem 160 księgarń położonych w największych miastach na terenie kraju. W ciągu ostatnich dwóch lat spółka uruchomiła około 60 księgarń. Wszystkie nowe lokalizacje były finansowane ze środków własnych spółki. Obecnie stara się ona o pozyskanie dodatkowych form finansowania.

– Szukamy zarówno lokali w istniejących centrach handlowych, w których jeszcze nie ma księgarni Matras, przykładem jest Galeria Łódzka (otwarta na początku marca tego roku). Do 2010 roku tam nas nie było, a teraz powracamy w bardzo dobrym miejscu. Wynajęliśmy tam ok. 100 mkw. W tym roku otworzyliśmy już kilka księgarni, m.in. na dworcu centralnym w Warszawie z kawiarnią,  w Łomży – w Galerii Veneda ok. 100 mkw. i w Żorach ok. 100 mkw. – dodaje Rutowicz.

W najbliższym czasie spółka planuje oddać do użytku  także księgarnię na Placu Unii Lubelskiej w Warszawie. Lokal będzie miał 240 mkw. i będzie połączony z kawiarnią. – Mamy podpisaną umowę na lokal w centrum PKP w Katowicach, mimo iż już tam jesteśmy z konceptem małej księgarni przy peronie. Księgarnię tą pozostawimy w tym miejscu, nowy lokal zaś  w centrum handlowym przeznaczymy dla ludzi, którzy mają więcej czasu. Jest też księgarnia w CH Wzgórze –bez kawiarni – mówi Rutowicz.

Zdaniem prezesa spółki Matras, najważniejszy przy doborze lokalizacji dla nowych księgarń jest traffic. – Książka jest produktem impulsowym. Dla nas najważniejsze jest to, czy w danym miejscu, gdzie może być księgarnia, przechodzi odpowiednia ilość potencjalnych klientów. Jeżeli w danym miejscu widzimy trafik o dużym potencjale, to tam otwieramy nasz salon. Księgarnie, które Matras ma w swojej sieci, nie są tzw. destynation store. Są raczej miejscami, które działają jak impuls- przechodzę koło witryny, widzę interesujący tytuł, wchodzę i kupuję. Tak to powinno działać – podsumowuje Rutowicz.

Matras prowadzi obecnie około 160 księgarń z czego ponad 80 znajduje się w centrach i galeriach handlowych, a ponad 70 przy ulicach w dużych miastach. Księgarnie zlokalizowane są w 70 miejscowościach, a ich łączna powierzchnia handlowa to blisko 21 tys. mkw. Od 2010 roku spółka prowadzi także sklep on-line.

Więcej o planach ekspansji sieci Matras, strategii działania i nowym planowanym koncepcie będzie można przeczytać w najnowszym wydaniu Shopping Center Poland.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016