C&W: Tesco, Auchan, Piotr i Paweł oraz Biedronka liderami branży spożywczej w 2012

Tesco Extra

Tesco Extra

Według analizy firmy Cushman & Wakefield na rynku hiper- i supermarketów w Polsce panuje silna konkurencja, zauważalne są więc procesy konsolidacji, zmiany strategii ekspansji oraz problemy finansowe niektórych podmiotów.

Zdaniem analityków firmy wśród sieci wielkopowierzchniowych dynamicznie rozwijają się dwie: Tesco, która od ubiegłego roku ma swoje sklepy między innymi w Galerii Miodowej w Kluczborku i Galerii Pruchnickiej w Jarosławiu, oraz Auchan, która otworzyła hipermarket w Łomiankach. Ważnym wydarzeniem na rynku Europy Wschodniej była transakcja zakupu przez Auchan, za 1,1 mld EUR, sieci hipermarketów Real.

Liderem w segmencie supermarketów była w 2012 r. sieć Piotr i Paweł, która otworzyła sklepy między innymi w Galerii Sky Tower we Wrocławiu, NoVa Park w Gorzowie Wielkopolskim, Galerii Rzeszów, Koronie Kielce, Alfie Grudziądz, Outlecie Park Szczecin i Galerii Brwinów.

Wśród dyskontów najdynamiczniej rozwijała się Biedronka, która w październiku otworzyła w Łodzi przy ul. Rokicińskiej swój dwutysięczny sklep. Nowością w strategii rozwoju Biedronki jest otwarcie sklepu w centrum handlowym, w Odrzańskich Ogrodach w Kędzierzynie-Koźlu.

Swoją ekspansję znacząco ograniczyły natomiast spożywcze sieci delikatesowe. Alma rozwijała się jedynie w największych aglomeracjach miejskich. Po ogłoszeniu upadłości Bomi w ubiegłym roku byliśmy świadkami znikania z rynku kolejnych sklepów tej sieci.

Z danych C&W wynika, że w Polsce działa obecnie ponad 260 hipermarketów, ulokowanych w większości w centrach handlowych, oraz kilka tysięcy supermarketów i dyskontów spożywczych. Największą liczbę hipermarketów ma Carrefour (84). Dużą sieć sklepów zbudowały także Auchan (po przejęciu sieci Real – 80) i Tesco (78).

Wśród obiektów mniejszego formatu pod względem liczby sklepów dominuje dyskont spożywczy Biedronka. Dynamicznie rozwijają się również Tesco, Piotr i Paweł, Lidl, Kaufland i Intermarché. Czynsze za powierzchnie na potrzeby sklepów spożywczych utrzymują się na poziomie 6–7,5 euro/mkw./miesiąc dla hipermarketów, 8–11 euro/mkw./miesiąc dla supermarketów i 5–8 euro/mkw./miesiąc dla dyskontów spożywczych. Praktyką rynkową staje się naliczanie czynszów również w złotych.

Reklama

Galeria Jurajska